گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

مصائب معلمی

يكشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۷ ب.ظ

 

 

هوالمحبوب

 

مثل هر سال، به حماسه هرمز که میرسیم چشمهایم میجوشد، بغضم میگیرد، نم اشک گوشه ی چشمم را قبل از سُر خوردن میگیرم، صلابت صدایم خدشه دار شده است، می‌خوانم و می‌خوانم تا میرسم به مرگ هرمز و پسرانش.
پشت میز می‌نشینم و نفس راحتی می کشم.
وقتی داستان دریاقلی را هم می‌خوانیم وضع همین است، یاد فرخ نژاد فیلم شب واقعه می افتم و ناخودآگاه پوست پیازی میشوم.
می‌گویند خانم چرا گریه می کنید، می‌گویم معلم ها هم گاهی ناراحت می‌شوند، معلم ها هم دلشان می شکند، معلم ها هم میرنجند.
دیروز، روز بدی بود.، صبح امروز تلاش می کردم دیروزم را فراموش کنم، داشتم میرفتم دبستان پسرانه که اوراق امتحانی را تحویل بگیرم، که ماریا و مادرش با یک دسته گل زیبا راهم را سد کردند.
بهانه ی دسته گل، عذرخواهی و دلجویی و اظهار شرمندگی بود.
بوی خوش گل ها سرمستم کرد. کنار برگه های امتحانی، اسپیکر را هم از دفتر برداشتم و 45 دقیقه تمام ترانه های وطنی گوش دادیم.
حس میهن پرستی امروز از چشمانمان شره می کرد.

 

 

 

 

  • ۹۷/۰۹/۱۸
  • نسرین

من و دانش اموزانم

نظرات  (۲۱)

دریاقلی رکاب بزن یا علی بگو
چشم انتظار همت تو دین و میهن است

پاسخ:
:)
زیاد جریان ها رو متوجه نشدم .
چی شد حس وطن پرستی گرفتید اصلا؟
به چه مناسبتی گل گرفتید ؟

معلمین زجر کشیده ترین های این دوران...
پاسخ:
داستان هرمز قصه ی پیرمردیه. که با سه تا پسرش مقابل حمله مغول ها ایستادگی میکنه.
اون موسیقی آخر پست درس جدید بچه ها بود. وطن، منم چند تا موسیقی مشابه با مضمون وطن برده بودم سر کلاس و بچه ها با انرژی میخوندن و خودم بدتر از اونا. 
یکی از بچه ها که ناراحتم کرده بود دیروز امروز اومده بود عذرخواهی کنه گل خریده بود واسم. 
بیش‌تر از پست شد جواب کامنت😁
یه جوری مینویسی که آدم مجبور میشه بپرسه اصل قضیه چی بوده :)
بدی ادبی نوشتن خاطرات همینه
پاسخ:
اصل قضیه رو تو جوابم به کامنت اله سار توضیح دادم.
خداوکیلی کجاش ادبی بود آقا مرتضا؟ 
  • سمیرا شیری
  • چرا مصائب؟!
    به نظرم اینا همه زیبایی‌های معلمیه! هر روزش پر از هیجان 
    آدم‌ها و ماجراهاشون مبتلات می‌کنن، بهشون دچار می‌شی، می‌بینی... می‌شنوی... اشک می‌ریزی... لبخند می‌زنی... شعر می‌خونی و به اندازه‌ی تک تک دانش‌آموزهات زندگی کردن رو یاد می‌گیری نه اینکه بخوای چیزی رو به کسی یاد بدی! 
    معلم جالبی هستین و البته زیبا هم می‌نویسین :)
    پاسخ:
    تا وقتی آدم چیزی رو تجربه نکرده باشه نمیتونه درک درستی از سختی هاش داشته باشه.
    معلمی بهترین شغل دنیاست اما نه تو سیستم فرسوده ی ایران.
    توی این سیستم معلم زجر میکشه و هیچ کاری هم از دستش برنمیاد!
     سال های اول کار همه چیز جذابه، بچه ها میتونن بهترین اتفاق زندگی باشن
    اما رفته رفته سختی های محیطی بهت اونقدر فشار میاره که حتی شیرینی حضور بچه ها هم تحت الشعاع قرار میگیره.

    شما در هر دو مورد لطف دارین به من :)
  • آقاگل ‌‌
  • این داستان هرمز و دریاقلی رو تازگی اضافه کردن به کتابا؟
    پاسخ:
    از سال 91 که من تدریس میکنم هست.
    دریاقلی درس اصلیه، ولی ماجرای هرمز بخش بخوان و بیندیش بود از پارسالم به شکل صوتی دراومده که من میخونم اونا گوش میدن بعدم به سوالاتش جواب میدن. 
    این ماجراهایی که گفتی تو کتاب‌های درسیه؟ زمان ما نبود:)
    البته ماجرای هرمز رو که الان گفتی فهمیدم خودم بعدا خوندم ولی دریا قلی چیه؟:)
    معلمی شغل انبیاست، الکی که به این مرتبه نرسیده :)
    پاسخ:
    آره عزیزم من از 91 دارم تدریس میکنم، هستن، قبلش رو نمیدونم.
    دریاقلی شهیدی بوده که مانع سقوط شهر آبادان شده، فیلم شب واقعه بر اساس زندگی اون ساخته شده با بازی حمید فرخ نژاد 
    خیلی خیلی شرایط امسالم سخته، سخت و طاقت فرسا
    احتمالا کلا از خیر معلمی بگذرم
    خب همون اول (((:
    پاسخ:
    😊😊😊
    بابا 6 سال سابقه 
    ادبی بود واقعا:)
    پاسخ:
    کمه یا زیاد؟
    😁
    به اندازه است 😂
    پاسخ:
    😊
  • آشنای غریب

  • خوب سابقه ای دارین هاا

    شغل معلمی سختی کار داره؟
    پاسخ:
    سابقه وقتی که رسمی نیستی هیچ ارزشی نداره نه متاسفانه نداره
  • سمیرا شیری
  • بله درسته همه‌ی اینارو قبول دارم‌. حق با شماست. من هم چون تجربه‌اش رو دارم نظر شخصی خودمو گفتم. وگرنه جسارت نکردم :)
    پاسخ:
    نه عزیزم جسارت چیه، اختیار دارین
    منم فقط ابراز تاسف کردم از سیستم معیوب آموزشی😁

  • سمیرا شیری
  • بله سیستم آموزشی خودش به تنهایی مصیبت عظماست! اصلا این سیستم منو یاد وقتی میندازه که دکتر از اتاق عمل بیرون میاد در مقابل همراهان بیماری که سراسیمه بهش هجوم میبرن یه کم مکث میکنه بعد سرشو پایین میندازه و میگه ما همه‌ی تلاشمونو کردیم از اینجا به بعدش فقط یه معجزه میتونه وضعیت رو تغییر بده...
    پاسخ:
    وای چه تعبیر مهرکه ای :)

    مرسی مرسی :)
    ۱. بیا و یه زحمتی بکش این چیدمان کامنتهاتو چپه کن 

    ۲. دسته گلش خییییییییلی قشنگه 
    ۳. بیخیال معلمی نشو 
    ۴. بیمه ات چیه مگه؟ تامین اجتماعی نیستی نه؟ اون سابقه رد میکنه چون 
    ۵. ها میخواستم بگم ارباب رجوعت ناراحتت میکنه بعد دسته گل برات میاره متوجهی؟ 
    ۶. خدایا اوضاع کاری و دلی و زندگی کلی نسرین جان منو بهبود عالی و متعالی و فوری بده آمین :)
    پاسخ:
    1-خب چرا اینجوری بهتره که:)
    2- بله خیلی قشنگه :)
    3-نمیشم
    4-تامین اجتماعی
    5-بله بله متوجهم ولی همیشه اینجوری نمیشه که یک در هزار گل میارن :)
    6-قربانت الهی آمین خدایا تو رو خد آمین :)
    نه ماجرای هرمز رو میدونم نه دریا قلی رو باید خجالت بکشم یعنی؟
    پاسخ:
    نه عزیزم

    طبیعیه کسی ک هسر و کاری با کتاب ردسی نداره مطلع نباشه ازشون

    داستان دو تا از درس های کتاب فراسی ششم ابتداییه
  • حامد سپهر
  • داستان هرمز و پسراش رو خونده بودم و با خوندنش حس غرور بهم دست داده بود ولی دریا قلی اولین بار بود میشنیدم
    معلمی سوای سختیاش قشنگیاش رو هم داره منم یه دوره آموزشی واسه چندتا شرکت تدریس کردم و مشکلات کار رو تاحدودی میدونم البته اونجا مخاطب بچه ها نبودن
    پاسخ:
    چه جالب که خونده بودین. دقیقا به همین دلیل هر بار گریه ام میگیره.

    بله شیریی هاش زیاده

    ولی اگر که بگذارند!
  • محمود بنائی
  • پیشنهاد میکنم فیلم سرو زیرآب را توی یک سینمای خوب ببینید(صدای دالبی و پرده بزرگ) 
    پاسخ:
    فعلا وقت نمیکنم برم سینما
    چند تا فیلم تو لیست هست
    ممنونم از پیشنهادت
    چرا برای فهمیدن مطالبت گاهی مجبور میشم کل کامنت ها رو مرور کنم؟! یه مختصر راهنمایی ای چیزی بکن توی پستات :) با تشکر :)
    راستی گل رو دوست :)
    پاسخ:
    تقصیر قلم منه عزیزم:)
    من باید یکم واضح تر می نوشتم
    ممنانم
    وای چه دسته گلی
    نمیدونم چرا این دانشجوها برای من دسته گل نمیارن؟ خصوصا دختراشون:|
    چه دانش اموزای خوبی
    چه معلم وظیفه شناسی
    من همش یاد این خانم معلمای ژاپنی میفتم که با دوچرخه میرن مدرسه
    خدایا کاری کن قدر این معلمای وظیفه شناس رو بیشتر بدونن این مردم
    پاسخ:
    دانشجوها از این کارها معمولا نمیکنن بیشتر تو کار شیرینی دادن و زیر میزی دادن هستن اونم موقع امتحانات.
    متشکرم
    چند روز پیش مدیرمون میگفت تیپت شبیه توریست هاست خیلی خوشم میاد :)

    الهی آمین
    چه گل های قشنگی :))
    پاسخ:
    بله خیلی قشنگن :)
  • آسـوکـآ آآ
  • چقدر قشنگ. میشه گفت تنها اتفاق خوب معلم بودن همین هاست.
    ا
    پاسخ:
    بله واقعا همین طوره
  • سجاد عبدی
  • مبارکه گل ها :)
    پاسخ:
    ممنونم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">