گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

تئوری انتخاب به زبان ساده

جمعه, ۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۰۱ ب.ظ

هوالمحبوب

بخش هایی از کتاب تئوری انتخاب نوشته ی ویلیام گلاسر:     

در تئوری انتخاب چیزی که بیشتر از همه توجهم رو جلب کرد و بهم فهموند که چقدر این اشتباه رو در روابط خودم داشتم کنترل بیرونی بود. کنترل بیرونی یعنی اینکه هر وقت مشکلی در یک رابطه ایجاد میشه ما اون رو گردن طرف مقابل میندازیم، چون تو دیر اومدی من عصبانی شدم، چون تو غذا نپخته بودی من سرت داد کشیدم، چون تو همیشه غر میزنی من ترجیح میدم باهات حرف نزدم و.... گلاسر میگه بهتره بیاییم به جای انتقاد از دیگران نوک پیکان رو به طرف خودمون بگیریم. ببینیم خودمون چه رفتار مخربی داشتیم که این اختلاف ایجاد شده. چون علم روانشناسی معتقده که انسان ها تنها خودشون رو میتونن تغییر بدن نه دیگران رو. حالا این دیگران میتونه همسر، مادر، پدر، دوست یا هر کسی باشه.
همه ی ما یک سری رفتار مخرب در روابط خودمون داریم که همیشه بهمون آسیب میزنه. این رفتارهای مخرب عبارتند از: انتقاد کردن، سرزنش کردن، شکایت کردن، غرغر کردن، تهدید کردن، تنبیه کردن و باج دادن. نویسنده معتقده اگر این هفت رفتار مخرب رو با هفت رفتار پیوند دهنده جایگزین کنیم بهتر میتونیم با آدم ها در صلح زندگی کنیم.
رفتارهای پیوند دهنده هم این ها هستن: گفتگو کردن، شنیدن، احترام گذاشتن، پذیرفتن، تشویق کردن، اعتماد کردن و حمایت کردن.
ما آدم ها اغلب دوست داریم فقط گوینده باشیم و خیلی کم اتفاق میوفته که شنونده ی خوبی باشیم. به حرفهای طرف مقابل گوش بدیم نه فقط برای اینکه جواب درخوری بهش بدیم، حرفهای طرف رو بشنویم فقط برای اینکه اون آدم خالی بشه.

نکته ی قابل توجه دیگه ی این کتاب برای من نیازهای اولیه ی هر انسان بود. گلاسر اومده نیازها رو در پنج محور برای ما تعریف کرده و اضافه کرده که اگر دو نفر که میخوان با هم ازدواج کنن، بیان و این پنج نیاز رو در خودشون و طرف مقابل ارزیابی کنن میتونن نتایج بهتری بگیرن. این نیازها به طوری طراحی شده که برای داشتن یک زندگی خوب باید حداقل در سه نیاز با هم، هم خوانی داشته باشیم. نیازهای دیگه مون هم اختلاف فاحشی با هم نداشته باشه و به معنای ساده بتونیم با کم و زیاد هم کنار بیاییم.

اولین نیازی که برامون تعریف میشه نیاز به بقاست. مسائل مالی، نحوه ی خرج کردن و درآمد، در این نیاز می گنجه. ما باید بر اساس میل ها و خواسته هامون به این نیاز از یک تا پنج یک نمره بدیم. هر چقدر که این نیاز برامون مهم تره عدد این نیاز بالاتر میره و هر چقدر که این نیاز برامون کم اهمیت تره عددش پایین میاد.

دومین نیاز، نیاز به عشق و احساس تعلقه. هر چقدر که نیاز دارین که از طرف مقابل عشق دریافت کنین و به طرف مقابل تون عشق بدین باید برای این نیاز هم عددی رو تعیین کنید. کسایی که خیلی عاطفی هستند مثل من و نیاز عشق بالایی دارن از عدد بالاتر و کسانی که خیلی عاطفی نیستند عدد پایین تری رو بهش اختصاص میدن.

نیاز سوم نیاز به قدرت هست. اینکه تمایل داریم به چه میزان از منزلت اجتماعی یا پول و موقعیت بهره مند شویم.  اینکه چه میزان دوست داریم مورد احترام باشیم. اگر این نیاز در زندگی برای کسی که نیاز به قدرت بالایی دارد ارضا نشود، اختلافات چشم گیری در زندگی پدید می آید. کسی که احترام و قدرت مورد نیازش را از سوی شریک زندگی دریافت نکند بعد از مدتی ناامید می شود.

نیاز بعدی نیاز به آزادی است. آزادی گرایش به انجام کارهای مورد علاقه ی خودمان است. یعنی میل داریم از حوزه ی کنترل همسرمان خارج شویم. برای کسانی که انزوا و خلوت را دوست دارند، نیاز به آزادی نمره ی بالایی دارد، همسر چنین فردی باید زمان هایی را برای خلوت کردن به او بدهد.

نیاز پنجم، نیاز به تفریح است. تفریح کردن بخش مهمی از زندگی هر فردی است، علاقمندی به تفریح های مشترک، گذراندن زمان هایی در کنار همدیگر می تواند به بهبود روابط و ایجاد صمیمیت بین زن و شوهر کمک کند.

به نظرم لازمه که همه قبل از ازدواج یه دور این کتاب رو بخونن و آزمون های پایان کتاب رو جواب بدن. نه فقط در حد شعار بلکه واقعا کارسازه به نظرم.

  • ۹۷/۰۹/۳۰
  • نسرین

نظرات  (۱۱)

دلم می خواست بهتر از این درباره کتاب حرف بزنم، اما یهو وسط نوشتن دوباره زلزله اومد و روح و روانم به هم ریخت. نمیدونم ادامه داره یا نه، ولی خدایی اگر اتفاق بدی افتاد حلالم کنید. این دومین زلزله در یک هفته ی ذخیره. 
سلام نسرین جان انشالله بلا دوره نترسید .
من کتاب گلاسر رو سه سال قزل خوندم و خب برام جالب بود ما انتخاب میکنیم افسرده بشیم تنها بمونیم و اینا این یعنی پذیرش تماممممم مسئولیت زندگی .امسال که مشاورمو عوض کردم لابلای حرفهام از اینکه با دیدن بعضی آدم ها عصبی میشم ناراحت شدم مشاورم پرسید از طرفشون طرد شدم یا این محل ندادن و پشت کردن به اون آدم ها انتخاب من بوده؟که گفتم انتخاب منه!گفت خب اگه این انتخابته نباید ناراحتت کنه.
انگار بعد از اون یه کم آگاه تر شدم این قدرت انتخابه به آدم خیلی زیاد قدرت میده و انگار زندگی رو میشه کنترل کنی و بگی مال منه این زندگی.
چقدر حرف زدمااااا🙊
پاسخ:
سلام عزیزم، امیدوارم که دور باشه. تن و بدن مون مدام در حال لرزیدنه

روانشناسی بحث های جالبی داره در کل. اولش آدم گارد میگیره ولی بعد یه مدت میبینه واقعا همین طور بوده
دنیا بر مدار انتخاب های ما می گرده
اگر قبول کنیم که چقدر اشتباه داریم شاید بتونیم بهتر زندگی کنیم بعد از این

امیدوارم  بتونیم بهتر زندگی کنیم
پاسخ:
ان شالله 
وای همین نیم ساعت پیش به همکارم پیامک زدم اون کتابو برام بیاره :) 

تو اون کتابو تو یک پست توضیح دادی؟ !!! 
یه کتاب به اون بزرگی! 
دمت گرم! :) 
جدی میگم مرسی 
ولی خب، پدر کتابو درآوردی :))
پاسخ:
کار خوبی کردی:)
اونقدر هم بزرگ نیستا
240 بود دیگه:)
ولی خیلی پست خوبی نشده میتونست بهتر باشه
حالم بهتر بشه ویرایشش میکنم
نه ویرایشش نکن 
یه پست دیگه بزن 

در ضمن قضیه زلزله چیه؟ مگه چقدر بوده که اینطوری شدی؟ 
(پاییز با احتیاط سوال میپرسد که باز به تیریج (تیریش) قبای کسی برنخورد! :/) 
پاسخ:
چی به تیریج قبای من برخورده مگه؟؟؟
ریشترش زیاد نبود ولی صدای وحشتناکی داشت. 
3/6 بود. 
اوه از صدا نگو نسرین 
من با صدای بلند سکته میزنم! 
صدای ناگهانی هم وحشت زده ام می کنه 
خیلی دفعه ها درد سینه و داغ شدن تمااااام بدن و سنگینی و درد در پاها برای چند دقیقه فقط بخاطر یه صدا برام پیش اومده 

نه خواهر ان شاءالله که خیره و بلا به دوره عزیزم 
پاسخ:
امیدوارم هیچ کس تجربه اش نکته اون ترسی که یهو به سراغ
 آدم میاد خیلی فلج کننده است :(
  • حامد سپهر
  • یلداتون مبارک امیدوارم در کنار عزیزانتون بهتون خوش گذشته باشه 
    من دیشب جایی بودم که نت نداشتم ببخشید
    پاسخ:
    ممنونم یلدای شمام مبارک
    فدای سرتون
  • حامد سپهر
  • رفتنیا هر چقدر زودتر برن بهتره کمتر عذاب میدن
    پاسخ:
    بله بهتره ولی ربط کامنت تون رو با متن نفهمیدم، فکر می‌کنم مال پست آخرین. یلدا باشه
    سلام! همین الان تئوری انتخاب رو باز کردم و اولین کاری کردم نگاه کردم ببینم چند صفحه است که سر کار علّیه :) 😉 میگی ۲۴۰ 
    خواهر من ۶۱۸ صفحه است این کتاب! :) 
    پاسخ:
    سلام عزیزم
    تئوری انتخاب ممکنه اسم کتاب های زیادی باشه عزیزم 
    منظورم ازدواج بدون شکست با عنوان فرعی تئوری انتخاب هست، نویسنده ویلیام گلاسر، مترجم علی صاحبی. 
    تئوری انتخاب اسم یک تئوریه.  
    کتابی که من دارم دستنامه کامل تئوری انتخابه تو مقدمه اش گفته این تئوری در بخشهای ارتباط والد فرزندی ارنباط باهمسر ارتباط با همکار و ارتباط معلم دانش آموز (یعنی همه ارتباطات مهممون) کاربرد داره 
    بله تئوری انتخاب رو گلسر ارائه داده و دکتر صاحبی هم با خودشه (یه مترجم آزاد نیست) 
    اسم کاملش اینه: تئوری انتخاب درآمدی بر روانشناسی امید 
    کتابمم بهت نمیدم اصن خخخخ مال خودمه از یکی تو هم بهتره :))))))
    خدا خیرت بده نسرین 
    دعا کن بکشم بخونمش لای کتابو باز کردم بخونم هی همه چیای قدیم میاد جلو چشمم! O____o
    پاسخ:
    خب برای همین میگم کتاب مون متفاوته!

    باشه نده خسیس 😁
    نوش جونت، بخونش امیدوارم برات جذاب باشه
    و بتونی تا ته بخونی
    و عمل کنم
    پاسخ:
    ان شالله 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">