هوالمحبوب
وقتی اوضاع یک جامعه، نابهسامان و آشفته است، رجوع مردم
به سمت خرافه بیشتر میشود. خرافهپرستی، مربوط به فرهنگ و جغرافیای خاصی نیست. در
میان تاریخ هر قوم و قبیلهای، در لابهلای صفحات تاریخ هر کشوری، مشتی از این
خرفهپرستیها به چشم میخورد. تجربه ثابت کرده است که انسان زمانی به دامن خرافه
چنگ میزند که از هیچ محل دیگری امید نجات نداشته باشد.
سنتهای خرافی، جایی هستند که مردم غصههای خودشان را در آن
چال میکنند. وقتی فساد در رگ و پی حکومت رسوخ میکند، وقتی گروههای مبارز به
اندازۀ همان حکومت فاسد به مردم ضربه میزنند، قساوت و سنگدلی، در کنار خرافهپرستی،
یک ملت را از پا میاندازد.
مرگ در آند چه میگوید
داستان در کشور پرو و در کوهستانهای آند اتفاق میافتد.
جایی که گروهبان لیتوما و معاونش کارنیو، مامور برقراری نظم و امنیت آن هستند. در
فراز نخست کتاب، ما با سه مرد مفقود شده مواجه هستیم که در چند هفتۀ اخیر به شکل
نامعلومی ناپدید شدهاند و گروهبان و معاونش در طی این چند هفته برای رمزگشایی این
سه حادثه عملا کاری از پیش نبردهاند.
خط اصلی داستان ماجرای گم شدن این سه مرد است. اما در کنار
آن ما روایت عاشقانۀ کارنیو از دوست دخترش مرسدس را نیز داریم و گهگاه گریزی به
عملیات تروریستی گروههای مبارز نیز میزنیم.
منطقۀ آند قلب حوادث پر التهابی است که خواننده را به حیرت
وا میدارد. از قساوت قلب تروریستهایی که به نام مبارزه با حکومت، مردم را به جان
یکدیگر میاندازند و از خرافه پرستیهای مردم منطقه و رسوخ آن در لحظهلحظۀ زندگی
ساکنان منطقه، از رئیس پلیسی که هیبت یک رئیس مافیا را دارد و از میخانهداری که
مردم را با شراب جادو میکند.
یوسا و قلم جادوییاش
مرگ در آند را یک اثر تاریک و در عین حال امیدبخش مینامند.
درست است که کتاب در حد و اندازۀ دو شاهکار یوسا یعنی سوربز و گفتگو در کاتدرال
نیست، اما میتوان به عنوان یک اثر شاخص در ادبیات آمریکای لاتین مورد بررسی قرارش
داد. اثری که سیاهی خشونت و خرافه را در میان ساکنان کوهستان به خوبی نمایش میدهد.
در این کتاب بارها با تغییر راوی مواجه هستیم، روایتهای اول شخص کارنیو از مرسدس،
گهگاه به روایت سوم شخص تغییر میکند، روایت آنا آدریونا که با سوم شخص شروع
میشود و در چندین جای مختلف به اول شخص تغییر میکند. کسانی که دستی بر قلم دارند؛
واقف هستند که تغییر راوی چه مصائبی برای نویسنده دارد.
تعلیق هنرمندانۀ یوسا، خواننده را تا آخر با خود میکشد،
خواننده مشتاق دانستن است و یوسا با علم به این تشنگی، او ار یک نفس تا آخر با
خودش همراه میکند. چیزهایی که من خواننده مشتاق دانستناش هستم، کم نیستند، پرده
برداشتن از راز گم شدن آن سه مرد، ماجرای کارنیو با مرسدس، عاقبت کارنیو و
پدرخوانده و .....
خشونت و خرافه به اوج میرسد
در این اثر ، با گروههای مبارزی مواجه هستیم که بر علیه
حکومت فاسد و ظالم قیام کردهاند، در ظاهر هدف آنها براندازی و سرکوب حکومت است
اما با شگفتی تمام در نهایت متوجه میشویم که همین گروههای مدافع مردم چطور، به
بهانۀ احیای کرامت انسانی و برقراری عدالت، مردم را به دست مردم، قتلعام میکنند.
این کتاب به وضوع به قهقرا رفتن حرکتهای انقلابی را نمایش میدهد. جایی که چریکها
برای کشتن خائنان، استفاده از گلوله رو هم جایز نمیدانند و اغلب آنها را به دست
مردم سنگسار میکنند.
مردم به وجود آل و نگهبان کوهستان و هر چیز خرافی دیگری
اعتقاد دارند، در میان چنین افرادی، گروهبان لیتوما که مصداق شرافت است و به راحتی
با هر اعتقاد خرافی کنار نمیآید، باعث تعجب و شگفتی است.
جایی که لیتوما دربارۀ وجود آل از کارنیو سوال میکند، کارنیو
جواب جالبی به او میدهد: «من هر چیزی را باور می کنم، گروهبان. زندگی کاری کرده
که من از هر آدمی توی دنیا زودباورتر شده ام.»
گویی در میان این حجم از بدبختی و خشونت و فساد، خرافهها
تنها چیزی هستند که مردم توان یاری جستن از آنها را دارند. مردم اعتقاد دارند که
هر اتفاقی که در طبیعت رخ میدهد، اعم از وقوع بهمن، سیل و ... نشانۀ خشم نگهبان
کوهستان است، برای اینکه انسان در طبیعت دست برده و نظم آن را بر هم زده، کارهایی
از قبیل پلسازی، جادهسازی مصداق این بر هم زدن نظماند.
خرافهها زمانی در بین یک ملت رسوخ پیدا میکنند که فقر ، جهالت،
تعصب و فساد در آن جامعه بیداد کند. گاه لازم است تلنگری بهمان بخورد که دنبال
نشانههایی از این خرافه پرستی در دنیای شخصی خودمان باشیم.
یوسا را بهتر بشناسیم
جالبه که بدونین که یوسا در سن نوزده سالگی با خانومی
ازدواج کرده که هجده سال سال بزرگتر از خودش بود، اما بعد چند سال جدا شدن و یوسا با
بانو پاتریسیا ازدواج کرده که تا همین الان همسرش باقی مونده.
یوسا از دوستان نزدیک گابریل مارکز نویسندۀ معروف اهل
کلمبیا هم بود که در سال 2003 این دوستی به دلایل سیاسی تیره و تار شد. در سال
2010 نوبل ادبیات گرفته و به خاطر همین رمان مرگ در آند جایزۀ ادبی پلانترا را از
آن خود کرده است. مشهورترین آثار او گفتگو در کاتدرال و سور بز و جنگ آخرالزمان دختری
از پرو است. اغلب ترجمههای آثار یوسا را عبدالله کوثری انجام داده است.