گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

ژاپنیسم

جمعه, ۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۶ ق.ظ

هوالمحبوب


روز چهارشنبه وسط جلسه‌ی داستان‌خوانی بودیم که، خانم «آ»، رئیس کتابخونه وارد سالن شدن و در کمال ادب ازمون درخواست کردن که بعد از اتمام جلسه‌ی نقد و بررسی‌ِداستان، بشینیم توی سالن، تا آقای «ص»، تحقیق خودش رو درباره‌ی کشور ژاپن بهمون ارائه بده. اینک ژاپن چه ربطی به ما و جلسه‌‌ی داستان‌مون داشت رو ازش نپرسیدیم، چون بالاخره ایشون رئیس بودن و ما نبودیم. خلاصه اینکه ساعت شش و نیم عصر که نقد داستان تموم شد، رفتیم نشستیم دور میز کنفرانس و چشم دوخیتم به صفحه‌ی نمایشگر بزرگ وسط سالن. آقای «ص» با یک لحن انقلابی و کوبنده شروع کردن به ارائه‌ی تحقیق‌شون. حالا نه فکر کنین تحقیقِ‌علمی و خلاقانه و شاخی انجام‌داده بودنا؛ نخیر، تصور کنید، انگار یک نفر نشسته تمام مطالب ویکی‌پدیا رو درباره‌ی ژاپن جمع‌آوری کرده؛ ریخته تو اسلاید‌های ساده و بی‌روح و چند تا عکس از در و دیوارهای ژاپن رو هم گذاشته تنگش و فکر می‌کنه دنیا رو با این تحقیقش تکون داده. حالا از سطحی بودن تحقیق بگذریم، لحن مسخره‌ی خود آقای «ص» هم بیشتر آدم رو کفری می‌کرد.
برای منی که از ساعت شش صبح سرپا بودم و بعد از مدرسه بدو بدو رفته‌بودم خونه، ناهار خورده‌بودم و دوباره بدو بدو اومده‌بودم کتابخونه و تا شش و نیم عصر نشسته‌بودم تو جلسه، تحمل این فضا حقیقتا خارج از توان بود. مضاف بر اینکه دچار افت شدید فشار خون بودم و دست و پاهام یخ زده بود، انگار نشسته‌باشم وسط یخچال‌های قطبی.
خلاصه نتونستم بیشتر از این اراجیفش رو تحمل بکنم و گفتم ببخشید آقای «ص» هدف شما از انجام این تحقیق چی بود؟ در کمال شگفتی ایشون عنوان کردن که هدفم این بود که بفهمم چرا ژاپن اینجوری پیشرفت کرده و ما نکردیم. مایی که تمدن‌مون میلیون‌ها سال قدمت داره و سفالینه‌هامون ال و بل.....
حرف‌هاش اونقدر خنده‌دار و سطحی بود که اصلا نمی‌شد وارد بحث علمی شد باهاش. اما ناچار بودم بشم. ایشون گفتن که من چرا با این‌همه تحصیلات باید بیکار باشم توی این مملکت، در حالی که تو کشور ژاپن همه‌ی دانشجو‌ ها می‌دونن که بعد از فراغت از تحصیل، کجای کشور قراره مشغول به کار بشن. بعد من پرسیدم تحصیلات‌تون چیه؟ گفتن که لیسانس مدیریت‌فرهنگی از دانشگاه علمی‌کاربردی دارم! من همینجور داشتم شگفت‌زده می‌شدم. این وسط دوستان دیگه هم به من ملحق شدن و تصمیم گرفتیم که توجیه‌‍‌شون کنیم که کارشون چقدر به درد نخوره. گفت من می‌خواستم این تحقیق رو توی شورای‌شهر ارائه بدم ولی هیچ کس بها نداد بهم. گفتم آخه برادر من مگه این نماینده ها خودشون از این چیزا خبر ندارن؟ گفت من حتی میتونم، با نماینده‌ها مناظره کنم، بگم چرا ژاپن اینقدر پیشرفت کرده و ما نکردیم. گفتم که اتفاقا مشکل اصلی اینجاست که ما تو ایران همه‌مون استاد سخنرانی هستیم، انقدر قشنگ حرف می‌زنیم که دهن همه وا می‌مونه. ولی با حرف زدن اگر قرار بود مشکل مملکت حل بشه، تا حالا شده‌بود. لحنش جوری بود که انگار مقصر اصلی وضعِ کنونی مملکت ماییم. اونقدر چرت و پرت تحویل‌مون داد که مجبور شدیم به حالت انتحاری ختم جلسه رو اعلام کنیم. در آخر تاسف خوردم به حال جوون بیست و هشت ساله‌ای که با توهم دانایی و خود علامه پنداری، احساس می‌کرد که در حقش اجحاف شده، جوان بیست و هشت ساله‌ای که حتی ابتدایی‌ترین اطلاعات درباره‌ی شیوه‌های تحقیق رو هم نداشت، حتی بلد نبود از روی اسلایدها، متنی که نوشته رو درست بخونه، بلد نبود چطور توی یک جمع محترمانه حرف بزنه و از توجه شون، از وقتی که براش گذاشتن، تشکر کنه. تازه می‌خواست برای ادامه‌ی تحصیل بره ژاپن و تحقیقاتش رو اونجا ادامه بده!

  • ۹۷/۱۱/۰۵
  • نسرین

از ناممکن ها

نظرات  (۱۰)

  • آسـوکـآ آآ
  • باهامون چیکار کردن ...
    واقعا حرف زدن درباره این مسائل با کسی که خودش دانشش رو نداره هدر دادن زمانه.

    منم فشار خونم پایینه نسرین. همیشه 8ه و وقتی مریض میشم به 5 میرسه. شب قبل خواب یه دونه خرما یا یه شکلات بخور. اینجوری قند خونت تنظیم میشه. اینو دکتر بهم گفته و خیلی بهم کمک کرده. مخصوصا تو ماه رمضون خیلی به دادم رسیده.
    پاسخ:
    نمیدونم واقعا، من حس میکنم این مشکلات ریشه یابی باید بشن، اینکه یه آدم بالغ بشینه چنین چیزهایی رو دنبال کنه به جای اینکه کار درست و درمانی انجام بده خیلی تاسف باره.

    منم گاهی اینجوری میشم، ولی این اتفاق تو فصل سرد بیشتر میوفته. تابستون نرمالم معمولا.

    خیلی وقته شیرینی جات کم میخورم اینم بی تاثیر نیست احتمالا

    ممنونم:)
    :))) مثل وقتایی که طرف که یکی در میون کلاسا رو نمیومد جلوی چشم آدم تقلب می‌کنه سر جلسه امتحان. بعد موقع برگشتن تو مسیر خونه مدام راجع به سواد و وجدان صحبت می‌کنه و دلایل اینکه چرا ما بی‌سوادیم رو بررسی می‌کنه و تأسف می‌خوره به اوضاع جامعه و انگار نه انگار از روی تبلتش داشت پاسخنامه رو پر می‌کرد :|
    پاسخ:
    مثال اینجوری زیاد دارم.
    مثل خیلی از مردم که از بخور بخور و اختلاس شاکی هستن اما خودشون پاش بیوفته خون مردم رو تو شیشه میکنن سر هزارتومن سود بیشتر

    نسرین من به آقای ص کاری ندارم که تو این مم ل کت امثال آقای ص خیلیییی زیادن آدم هایی که فکر میکنن میدونن ولی نمیدونن و این بدترین جهله بهش میگن جهل مرکب.
    در مورد خودمون من حتی اگر در مورد چیزی خیلیییی هم اطلاعات داشته باشم سعی میکنم سکوت کنم اصلا اطلاعات داشتنه با سکوت کردن نسبت مستقیم داره،شاید هم به این نتیجه میرسم بحث کردن با آدمی که اطلاعات دستو پا شکسته داره و نمیدونه بی فایده است.
    پاسخ:
    میگن هرچی درخت پربار تر باشه سرش خم تره همینه دیگه
    ولی گویا بعضیا دقیقا برعکس عمل میکنن :)
    آن کس که بداند و بداند که بداند
    اسب خرد از گنبد گردون بجهاند
    آن کس که بداند و نداند که بداند
    آگاه نمایید که بس خفته نماند
    آن کس که نداند و بداند که نداند
    لنگان خرک خویش به منزل برساند
    آن کس که نداند و نداند که نداند
    در جهل مرکب ابدالدهر بماند
    پاسخ:
    دقیقا
    سرم و به کدوم دیوار بکوبم
    با خود علامه پنداری موافقم 
    ماها مرد حرفیم ژاپن اگه ژاپن شد ببین مردمش چه همتی کردن 
    فکر میکنم چین چندسال درای کشورش و بست ورود خروج محصولی نداشت و رو پای خودش وایساد
    حالا بیا بگو ایران باید روپای خردش وایسه بیا بگو دلار خرید و فروش نکن مگه گوش میدن
    پاسخ:
    من همیشه میگم خیلی راحت نشستیم میگیم سوء مدیریت و دولت و غیره
    در حال یکه همین مدیرا رو خودمون تربیت می کنیم
    همین نماینده و وزیر زیر دست همین ماها تربیت میشن میرن گند میزنن به کشور
    مشکل فقر فرهنگی و عدم تربیت درسته:(
    میدونی یکی از مشکلات ماها اینه که انرژیمون رو جاهای اشتباه مصرف میکنیم، یعنی ۹۰% انرژیمون رو برای چیزی میذاریم که ارزش نداره و ۱۰% رو جایی که ارزش داره بعد هم مدعی هستیم!
    پاسخ:
    دقیقا داریم قیمه ها رو میریزیم تو ماستا عین خیالمونم نیست:)
    کاش چراغا رو خاموش کنن بیست و چهار ساعت یه عده‌ای که می‌خوان برن پاشن برن. لااقل ما از دستشون راحت بشیم. :|
    مدرک تحصیلیش به طرز گروتسک‌واری بامزه به نظر میاد!
    پاسخ:
    یا به قول میترا حجار کاش اونقدر پول داشتم که خودم همه رو راهی می کردم برن که بعدش یه نفس راحت بکشیم.
    گذشته از مدرک تحصیلی داشنگاهشم همین حالت رو برای من تداعی می کرد :)
    بیشتر عالمان بی عملیم
    البته ظاهرا این دوستمون عالم هم نبوده تا چه برسه به عمل:))
    پاسخ:
    دقیقا
    این کلا یه مدعی به قول سعدی تهی مغز بود:)
    واقعا این جوون با مدرک لیسانس دانشگاه پولی و بدون کنکور داره خودشو با نابغه های خر خونه ژاپنی مقایسه میکنه؟! یه دونه توی این مملکت کنکور باعث میشد بشینیم درست و حسابی درس بخونیم که الحمدا... اونم حذف کردن و شد سوابق تحصیلی!! همون سوابق تحصیلی ای که خوده من توی تلگرام جواب های امتحان نهایی پسرخالم رو براش میفرستادم و اونم 8 تا درس رو تونست با نمره های 18-19 پاس شه!! فک میکردم با این تقلب رسوندنم نهایتش میتونه یه دیپلم بگیره و موقع کنکور درجا میزنه... جه میدونستم قراره همونم حذف کنن و به بیسوادا همینجوری مدرک بدن و آخرش توقعشون در این حد بشه! حالا کلا از سهیه ای هایی که سالهای سال حق بچه درس خون ها رو خوردن فاکتور میگیرم!
    صرف داشتن تمدن چندین و چند صد هزار ساله باعث نمیشه که صاحب منصب هامون دزد اموال و استعداد و غیره و ذلک نباشن! ژاپنی ها واسه کوچکترین اشتباهی که رخ میده ساعت ها عذر خواهی میکنن، مسئولای ما بزرگترین اشتباهاشونو جوری توجیه میکنن که ما مجبور میشیم بگیم غلط کردیم که شما باعث این اشتباه شدین!!
    خیلی دلم میخواد اون آقای "ص" تونو ببینم و زیر دست و پام لهش کنم!! اعصاب خورده ولم کن ببینم چی میگه این مرتیکه :)))
    پاسخ:
    این حذف کنکور جدیه واقعا؟
    من که هیچ امیدی به بهبود سیستم آموزشی ندارم، حالا چه کنکور باشه چه نباشه. مافیا تورشون ور یه جای دیگه پهن میکنن.
    به به خانوم گل چه دست به تقلب تونم ملسه :)
    شگردتون رو به مام بگین بلکه به کارمون اومد:)

    حالا شما این بار رو کوتاه بیا من قول میدم خودش متنبه بشه:)
    وی در بدو ورود به ژاپن دستگیر و در مکانی نامعلوم بستری شد. 
    پاسخ:
    چرا ای وی؟ :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">