گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

به جهنم

شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸ ب.ظ

هوالمحبوب

یادم هست که این شاعر را از خوابگاه دانشگاه ارومیه شناختم  روزی که برای ملاقات یک دوست رفته بودم و در اتاق آن خوابگاه کذایی دفتر شعر«جهان غزلی عاشقانه است» را دیدم. شعرهایی که به غایت زیبایی بود و حس های ناب عاشقانه را در وجود هر انسانی بیدار میکرد.واژه چینی شاعر بی نقص بود جوری کلمات را به رقص در آورده بود که حس عاشقی را وجود هر خواننده ای را آکنده می ساخت.
در این زمانه ی شاعر پرورِ شاعر کُش بقای یک شاعر به خیلی آیتم ها وابسته است.زبان شعری مهم است دانش شعری مهم است روح تازه ای که شاعر در کالبد کلمات می دمد مهم است و مهم تر عشقی است که شاعر آن اشعار دارد.

امروز دفتر شعر دیگری از غلامرضا طریقی در پیش دیدگانم است به نام«به جهنم»

«به جهنم» را انتشارات تخصصی شعر یعنی«فصل پنجم» به زیور طبع آراسته است و اثر پنجم شاعرش به شمار می رود.طریقی متولد 56 است در شهر زنجان است و شاعری را زیر نظر استاد مسلم غزل معاصر یعنی حسین منزوی آغاز کرده است.زیبایی های اشعارش نیز گویی در اثر شاگردی چنین استادی شکل گرفته است. این دفتر شعر شامل چهل و سه غزل عاشقانه و اجتماعی است که شاعر به همسرش پیشکش کرده است.استفاده از المان های آشنای عصر مدرنیته، تلمیح های بکر، هم نشینی حروف هم آوا و ترکیب سازی از زیبایی های شعر وی به شمار می رود. دردهای اجتماعی، غم نان و بسیاری از تیرگی های اجتماع شاعر را به خوش چینی از طبع روانش واداشته تا با اسلحه ی غزل به مبارزه با این سیاهی ها برخیزد.شاعر جز قریحه و ذوق به چیز دیگری مسلح نیست شاعر غم نان را هم با آراستگی فریاد میزند.

شما را دعوت میکنم به خوانش چند غزل از او در ادامه ی مطلب...

حالم بد است مثل زمانی که نیستی

دردا که تو همیشه همانی که نیستی



وقتی که مانده ای نگرانی که مانده ای

وقتی که نیستی نگرانی که نیستی

عاشق که می شوی نگران خودت نباش

عشق آنچه هستی است نه آنی که نیستی

با عشق هر کجا بروی حیّ و حاضری

در بند این خیال نمانی که نیستی

تا چند من غزل بنویسم که هستی و

تو با دلی گرفته بخوانی که نیستی

من بی تو در غریب ترین شهر عالمم

بی من تو در کجای جهانی که نیستی؟


دیگر زمان زلف پریشان گذشته است 

تاریخ مصرف دل انسان گذشته است

در عصر ما فجیع تر از طرح تیر و قلب

عکس گلوله ای است که از نان گذشته است

در چشم من که «حال» ندارم بدون فال

«آینده» نیز ـ از تو چه پنهان ـ «گذشته» است !

 باور نمی کنم که جهان جای جام جم

از معبر تفاله ی فنجان گذشته است

دنیا جهنمی ست که در روز سرنوشت

تصویرش از مخیله ی شیطان گذشته است

انگار مدتی ست که پروردگار هم

از خیر رستگاری انسان گذشته است .   

 

  • ۹۴/۰۳/۲۳
  • نسرین

شعر بخوانیم

نظرات  (۷)

این شعر دومیه خیلی قشنگ بودااا

مرسی نسرین جان بابت معریفیش:)

حسین منزوی که غوغا می کنه با اشعارش ...بی نظیره..

شاگرد کو ندارد نشان از استاد!:)
پاسخ:
خوشحالم که خوشت اومد
شاعرای جوون دارن غوغا میکنن واقعا
منزوی که پدر غزل معاصره محشره حرفی توش نیس
سلام
ممنون از معرفی کتاب و شاعر خوش ذوق ...
شعر زیبا بود . بخصوص بیت آخرش ...
ممنونم و موید باشید
پاسخ:
سلام و سلامتی
خوشحالم که مورد پسند بود
از اون روزی که دیدم می نویسی
دلم می خواد برای تو بمیرم
پرستارا قشنگن ؛ دکترا خوب
ولی می خوام زن ِ شاعر بگیرم

"عباسعلی اسکتی"

وقتی مطلبتو خوندم نمیدونم چرا شعر بالا یادم افتاد/
" غلامرضا طریقی" شعراشو دوس دارم اتفاقا"
ممنون که ازش نوشتی

پاسخ:
چه شعر باحالی بود:))
شاعر خوبیه ولی من مجموعه ی قبلی اش رو بیشتر دوست میداشتم:)

 سلام

زیبا چونان همیشه با واژه هایت در معرفی کتاب ، سِحر کردی


وما را مشتاقتر


نوشته هایت  به دلم می نشیند زیبا نویس ِ من .

پاسخ:
سلام
شما زیبا میبینین بانو جان
شرمنده نفرمایین:)
  • مجید شفیعی
  • سلام

    طرقی حتما معرفی داره و حتما خوندنش ارزش داره

    الان مشغول کتابی هستم که او از استادش جمع کرده

    گزیده آثار منزوی به انتخاب طرقی

    ممنون نسرین

    متنت زیبا بود و انتخابت زیبا و زیبا و زیبا

    :)
    @}-----
    پاسخ:
    آیا میشناسیمش؟
    اسمش همینه دیگه؟
    پیدا نکردم هنوز
    نوش جونتون
    ولی اسمش طریقیه ها نه طرقی:)
    سلام
    زیبا بود :)
    پاسخ:
    سلام
    ممنون:)
  • مجید شفیعی
  • من اشتباه نوشتم

    :)
    @}-----
    پاسخ:
    نه دیگه گفتین تموم شده فته پی کارششششششششش

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">