گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

راز داوینچی

جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷ ب.ظ

هوالمحبوب

الان که دقیق فکر میکنم یادم نمیاد نخستین بار با اسم «دن براون» از کجا آشنا شدم ولی احتمال میدم با همین کتاب راز داوینچی بوده باشه چون اون روزهایی که ترجمه اش توی ایران به چاپ رسید بسیار سر و صدا کرد و بعد یه مدت هم رفت جرو کتابهای ممنوعه و غیر قابل چاپ.

دن براون یک نویسنده ی آمریکایی است که کارش رو با انتشار یک کتاب به صورت الکترونیکی آغاز کرده است. براون به دلیل علاقه ی زیادش به نماد پردازی های تاریخی و مذهبی بیشتر کتابهاش رو در همین زمینه تالیف کرده است.

سه گانه ی مشهور براون عبارتند از«نماد گمشده، شیاطین و فرشتگان و راز داوینچی» من هر سه تا کتابش رو خوندم و فکر میکنم جذاب ترین کتابش همین راز داوینچی باشه و خوش خوان ترینش به دلیل سهولت خواندن شیاطین و فرشتگان.

شخصیت اصلی هر سه رمان فردی است به اسم«رابرت لانگدان» استاد تاریخ هنر دانشگاه هاروارد؛ یک نمادشناس خبره که برای گشودن رمز و راز های قتل های عجیب و غریب بهش رجوع میشه.

همیشه توی داستان صحبت از یک دِیر یک انجمن اخوت مخفی و یک تشکیلات مذهبی پنهان به میان میاد. در این کتاب «دیر صهیون» که یک انجمن اخوت مخفی است و یک جورهایی هم به فراماسونری و هم به مسیحیت ارتباط داره محور اصلی داستان است.

داستان رازهایی رو برای مخاطب برملا میکنه که شنیدنش جذاب و باورنکردی است. رازهایی از حقیقت زندگی مسیح و اینکه عیسی مسیح (ع) ازدواج کرده بود و حتی صاحب فرزند هم شده!

من تازه کتاب رو تموم کردم و فرصت کافی برای تحقیق درباره ی صحت و سقم این مباحث نداشتم ولی تا جایی که مترجم های محترم ارجاعات لازم رو در پانوشت ها دادن ازدواج حضرت مسیح و مریم مجدلیه حقیقت داره!

خلاصه ی داستان: رئیس موزه ی لوور پاریس فردی است به اسم«ژاک سونیر» که در نماد شناسی مذهبی هم تبحر داره. این فرد اطلاع پیدا کرده که لانگدان برای یک سخنرانی قراره به پاریس بیاد و به همین دلیل یک قرار ملاقات با اون میذاره اما قبل از رسیدن روز ملاقات در موزه به قتل میرسه! قتلی که همراه با رمز و رازهایی است برای رابرت لانگدان. سونیر خودش را به شکل یکی از تابلوهای معروف داوینچی تزئین کرده و نوشته هایی رو به زبان رمز با خون خودش نوشته تا پیغامی پنهان به نوه ی خودش و همچنین رابرت برسونه اما پلیس قضایی فکر میکنه قاتل خود رابرت لانگدانه اما....

سوفی نووه و رابرت لانگدان همراه میشن تا راز قتل سونیر رو آشکار کنن و در این میان خیلی از حلقه های گمشده  ی تاریخ مسیحیت رو میشه و اتفاق های جالبی رخ میده . فقط در این حد باید بدونیم که همون طور که اطلاع داریم دین مسیحیت به شدت دچار تحریف شده و این تحریف یک جورهایی به نفع کلیسا تموم شده که عیسی رو از حد یک پیامبر انسانی به مقام الوهیت ارتقا دادن.

کتاب متن نسبتا سختی داره به دلیل توضیحات تخصصی درباره ی نماد شناسی، ادیان پگانی و رازآلود بودن انجمن صهیون؛ اما قلم جذاب براون به شدت کمک میکنه که خواننده کشش داشته باشه برای خوندن کتاب. جذابیت شخصیت قهرمان های قصه هم از ویژگی های مثبت کتاب به شمار میره. هرچند بعضی از روایت ها با واقعیت تطابق نداره و مربوط به داستان سرایی های نویسنده میشه اما از ارزش اثر کاسته نشده. توصیه میکنم ابتدا کتابهای قبلی نویسنده رو بخونید و بعد برین سراغ این کتاب که کمی سر راست تره باشه براتون.

ترجمه: مترجم های این اثر سمیه گنجی و حسین شهرابی هستند. کتاب پر است از پانوشت های ارزشمند که در متن اصلی وجود نداشته و مترجم های عزیز زحمت تحقیق و اضافه کردن اونها به کتاب رو کشیدن. زیر نویس هایی که در بسیاری از موارد به کمک خواننده میاد و تطابق هایی رو بین ادیان کهن ایرانی از جمله مهرپرستی و مسیحیت ارائه میکنه. ترجمه ی اثر بی شک کار سخت و پر زحمتی بوده که این دو نفر به خوبی از پسش براومدن که جای تشکر داره.

انتشارات زهره این کتاب رو چاپ کرده و در سال 85 با تیراژ پنج هزار به چاپ ششم رسیده. مطمئنا اگر جلوی چاپش گرفته نمیشد فروش بالاتری هم  به دست میاورد.

  • ۹۴/۰۵/۳۰
  • نسرین

کتاب بخوانیم

نظرات  (۸)

  • مجید شفیعی
  • معرفی خوبی بود

    دوس دارم در مورد اون ازدواج که میگی ظاهرا درست بوده بیشتر بدونم

    اگه میتونی بهم بگو

    اگر هم نمیتونی یا وقت نداری یا دوست نداری بگو نمیگم

    کتابهای اینجوری مخصوصا با پا نوشته هاشون تاثیر گذاری بالایی دارن بر روی کسانی که میخوانند و فکر و تحقیق نمی کنن

    یه سوال فیلم راز داوینچی اقتباش از این اثره آیا؟

    چقد سوال کردمو خواسته دارم!!!

    آماده ام با لگد پرتم کنی بیرون
    پاسخ:
    میدونین که من آدم های دغدغه دار رو نه تنها با لگد پرت نمیکنم بیرون بلکه به شدت استقبال میکنم:)
    از نظر اسلام این ازدواج شکل نگرفته حضرت علی توی نهج البلاغه خطبه ی 160 اشاره کردند که:
    « «وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ یَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ یَلْفِتُهُ؛ زنى نداشت که او را فریفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگین سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم کند.»
    نکته دیگر این که ازدواج نکردن حضرت عیسی(ع) تابع شرایط تاریخی زندگی آن حضرت و قرار داشتن در حصار شدید و زندگی بسیار کوتاه دنیوی بوده است، و غیر از آن حضرت همه پیامبران ازدواج نموده اند. به ویژه آن که در تفکر دینی ازدواج یک اصل اساسی و زیربنای یک جامعه سالم است.  »
    پس از دید اسلام کلا مردوده از نظر مسیحیت کاتولیک هم مردوده ولی یه عده تازگی ها ادعا کردند که سندی رو مبنی بر این ازدواج پیدا کردن.در حالی که اگه چنین چیزی بود حتما توی قرآن بهش اشاره میشد یا توی روایات مون یه نکته ای پیدا میکردیم.
    من دیشب کلی سرچ کردم توی نت و به این نکته رسیدم که داوینچی واقعا عضو یه گروه سری بوده برای اقدام علیه تحریف دین مسیحیت و کاتولیک ها. ولی خیلی از بخش های کتاب تخیل نویسنده است.
    راز داوینچی با بازی تام هنکس اقتباسی از این کتابه و خود نویسنده هم جزو تهیه کننده ها بوده.
    سوال دیگه ای باشه هم در خدمتم:)
    چه ماجراجویانه .
    ممنون از معرفی
    پاسخ:
    عزیزمممممم
  • مجید شفیعی
  • خر کیف شدم

    چقد خوب جواب دادی

    خدا بزرگت کنه

    خیلی زیاد

    ممنون همیشگیت تا این جوری هستی هستم

    :)
    @}------

    یه سوال دیگه دارم

    خوبی؟
    پاسخ:
    چقد ذوق کردن تون هم بامزه است:)
    ممنون خوبم به لطف دوستان خوب:)
    شما خوبین؟؟
  • مجید شفیعی
  • خوبم
    شکر خدا

    :)

    @}------
    پاسخ:
    خوبه که خوبین
    آدم های حال خوب کن خیلی کم شدن این روزها:)

    لازم شد بخونمش



    راستی چرا نیستی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ:
    من که همه جا هستم بانو
    سلام
    کتاب راز داوینچی اولین کتاب سه گانه دن براونه. سایر آثار دن براون هم برای مخاطب عام و بسیار پر فروشه. به گونه ای که بعد از کتاب های هری پاتر فکر کنم آمار بیشترین فروش متعلق به دن براون باشه. البته خیلی ها این نقد رو به او دارن که اصلا ادبی نمی نویسه و راست هم میگن ولی خب آقای دن براون زبان مخاطب عام رو فهمیده و در ژانر ماجرایی (Thrill) و با قاطی کردن مطالب علمی خفن رمانهاش رو جذاب کرده.
    ولی خیلی از مطالب رمانهاش واقعیت ندارند و یکجور تحریف حساب میشن. و فکر کنم دلیل لغو مجوز چاپش هم اعتراض مسیحیان ایران به این کتاب بوده.
    پاسخ:
    اولین حلقه ی این سه گانه شیاطین و فرشتگان است که سال 2003 منتشر شده بعد راز داوینچی در سال 2006 و بعدتر نماد گمشده در سال 2009.
    ادبی که اصلا نمینویسه ولی واقعا جذابه نوشته هاش.اصلا کاری به تعریف و توصیف صحنه و حالات شخصیت ها نداره توضیحات اضافی به عنوان مقدمه خیلی کم پیدا میشه تو کتابهاش.
    درباره ی تحریف هم که بعله خیلی از مطالبش حقیقت نداره ولی پایه ی اعتراض مسیحیان فکر میکنم بیشتر انتقاد صریحش به کاتولیک ها و کارهای غیر دینی شون باشه.
    ممنون از توضیحات تون.
    سلام نسرین جان خوبی؟ تاخیر چند روزه رو ببخشید عزیزم:)

    ممنون بابت معرفی عالیت جواب سوالام رو هم تو کامنت آقای شفیعی گرفتم. دمت جیز آبجی:)
    پاسخ:
    سلام عزیزم خواهش میکنم خوش اومدی
    رسیدن بخیر
    سلام
    بنظر میاد کتاب جالبی باشه
    باز هم باید از شما تشکر کرد
    موفق و موید باشید
    پاسخ:
    سلام
    اصولا کتاب هم یه چیزی تو مایه های غذاست بستگی به ذائقه ی هر فرد داره:)
    ممنون همچنین دوست گرامی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">