گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

قهرمان بی نام و نشان

سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۷:۰۷ ب.ظ

هوالمحبوب

چندی است برای تحریم کردن تلگرام و برای خودداری از وقت کشی های بی فایده در این دنیای مجازی دوباره روی آورده ام به کتاب خواندن آن هم مث روزهای اوج کتابخوانی یعنی پیگیر و مصر :)

رمان کنت مونت کریستو را خیلی هایتان میشناسید و خیلی هایتان خوانده اید. بیش از آن معروف است که نیازی به معرفی من داشته باشد اما خب به دلیل علاقه ی وافرم به این اثر دوست داشتنی در این پست به معرفی این اثر می پردازم:

نام اثر: کنت دو مونت کریستو     نویسنده: الکساندر دوما           ترجمه ی  ماه منیر مینوی

این اثر خاص در دوجلد نوشته شده و مجموعا شامل1044 صفحه است.

خلاصه ی داستان: ادموند دانتس دریانورد جوان و فقیری است که در آستانه ی یک خوشبختی بزرگ قرار دارد. نخست تصاحب پست کاپیتانی در یک کشتی صاحب نام و دیگری ازدواج با دختری زیبا که عاشقانه دوستش دارد.ادموند بیچاره برای رسیدن به هر دوی این آرزوهای بزرگ دو رقیب سرسخت دارد  و در نهایت حسادت به قدرت ایمان و عشق غلبه میکند و در سیاه چال قلعه ی دیف برای ابد محبوس می شود. ماجرای جلد اول رنج و مرارت ادموند در زندان و آشنایی او با کشیشی نابغه است که اسرار یک گنج تاریخی را برایش فاش میکند و او را برای بازگشت به زندگی و عملی کردن نقشه ی انتقام یاری میکند. ادموند با ترفندی عجیب از قلعه ی دیف میگریزد و در جلد دوم با ثروت به دست آمده در صدد انقام است....

داستان به دلیل جذابیت های بصری که داراست تا کنون چندین بار در پرده ی سینما به تصویر کشیده شده است و آشنایی اولیه ی من با کتاب از طریق فیلم سینمایی آن ایجاد شده است.

رمان داستانی تاریخی دارد و ماجراهای اصلی در پاریس و مارسی میگذرد. داستان در زمان ناپلئون بناپارت و لویی هجدم جریان دارد و حوادث تاریخی نقش اثر گذاری بر داستان دوما داشته است.

بی شک ادموند دانتس را میتوان جزو مظلوم ترین قهرمانان ادبیات جهان به شمار آورد چرا که حتی در اثری که به شرح زندگی پر سوز و گداز وی میپردازد نیز نامی از او ثبت نشده است و اثر به نام ساختگی او یعنی کنت مونت کریستو ملقب گشته است!

مترجم اثر با وجود لغزش های نگارشی و در بخش هایی ثقیل نوشتن توانسته اثر خوب و خوش خوانی را به خوانندگان مشتاق ایرانی عرضه کند. میتوان از لغزش ها چشم پوشی کرد و اثر را با لذتی وصف ناپذیر خواند.

تنها ایرادی که تا پایان جلد اول میتوان به کتاب وارد کرد اطناب زاید در بخش هایی از داستان است. گاهی نویسنده به شیوه ی داستان نویسان پارسی گوی روی آورده و داستان در داستان می آورد و این بخش ها در ترجمه دستخوش پاره ای تغییرات میشوند و در نتیجه از گیرایی کتاب کاسته می شود.

نثر شیرین، توصیفات دلکش، قهرمان پروی در حد اعلا و به اوج رساندن داستان از لحاظ ادبی میتواند از نقاط قوت اثر باشد.

کنت دومونت کریستو را برای تعطیلات عید در سبد مطالعه قرار دهید....

  • ۹۴/۱۲/۱۸
  • نسرین

کتاب بخوانیم

نظرات  (۱۱)

براوووووووووو


پاسخ:
میسی:)
اتفاقا منم عید میخوام کتاب بخونم ^__^
فقط چون تازه کارم و ممکنه هنگ کنه مغزم میخوام با یه کتاب شروع کنم!یعنی خودمو موظف کنم که در عید یه کتابو کامل بخونم ^__^
هنوز انتخاب نکردم چه کتابیو بخونم :/
پاسخ:
میخوای بگو چه جور کتابهایی دوست داری بیشتر
چن تا کتاب معرفی کنم برات:)
من الان ذوق زده ام به خاطر این تصمیم تو دوست جان:)
وای من چقد دلم میخواد اینو بخونم!:) ولی از الان دلم به حال مظلومیتش داره میسوزه:(

عضویتم تموم شده باید برم تمدید کنم برا عید! هر چند همه درسامم تلنبار کردم تو عید بخونم:(((

الهی گاهی نگاهی:(

مرسی از معرفی مختصر و مفیدت نسرین جون:) :-*
پاسخ:
شک نکن حتما بگیر بخونش:)
راستی تمدید کارت رو یا تو دهه ی فجر انجام بده یا نمایشگاه های کتاب که رایگان یا حداقل نصف بها باشه:))
تجربه ی بیست سال درس خوندن به من نشون داده که هیچ انسانی در تعطیلات عید درس نخوانده و زین پس هم نخواهد خواند! پس خوش بگذرون و به علایقت بپرداز:)
دی: یک عدد رفیق ناباب:))
همیشه برای کتابخوانی در اوج باشی رفیقْ
کارت شایسته ست
شایسته ی تشویق حتا
کف مرتب ....
معرفی کتابیت مثل همه ی معرفی هات روان ، خوب و عالی بود . بررسی های کتابیت از متن و از خود نویسنده ها کارِ خیلی خوبیه
مرسی که توی زمزمه هات کتابو میاری
خداقوت
پاسخ:
ممنونم رفیق:)
امیدوارم واقعا همین طور باشه
برات آرزوی موفقیت دارم تو آزمون ارشد:)
سلام :پی
من رمان دوس دارم :)
کتاب های روانشناسی هم دوس میدارم و کتابای باربارا دی آنجلیسو چون متن خیلی روون و قابل فهم هست :)
یه کتابخونه نزدیک محل کارم هست میخوام برم عضو بشم
چند تا کتاب خوب بهم معرفی کن برم ببینم داره یا نه 
ممنوووووووووووون :*
پاسخ:
سلام
رمان خوب که خیلی تنوع داره
بستگی داره که تو ایرانی دوست داشته باشی یا خارجی
رمان اجتماعی، خانوادگی، عشقی، تاریخی؟؟
من یه چن تا با تنوع معرفی میکنم امیدوارم که خوشت بیاد:
رازهای سرزمین من.... رضا براهنی(کمی طولانی است، دو جلد بالای هزار صفحه، درباره ی نزدیکان حکومت پهلوی است یه جورایی افشاگری داره، تاریخ داره عشق داره همه چی در ضمن کمی اوپن هستش!)
بادبادکباز( نوشته ی خالد حسینی) افغانی است که مقیم آمریکاست.رمان در افغانستان و آمریکا میگذره رمانی است که در ابتدا خانوادگی است بعد وارد بستر جنگ میشه و بعد دوباره خانوادگی. ارزشش رو داره که چند بار خونده بشه
رمان های عاشقانه ی جین اوستین مخصوصا غرور و تعصب رو من دوست داشتم
رمان نیمه ی غایب حسین سناپور...عاشقانه و محشره از این آبکی ها نیست ابدا
اگه علاقه به ادبیات روسی و رمان های نا متعارف داری من مرشد و مارگاریتا رو پیشنهاد میکنم.شگفت زده ات میکنه
رمان کوری اثر ژوزه ساراماگو رمان اجتماعی و عجیبیه
رمان های عباس معروفی محشرن از دم ولی رمان های یک خطی و متعارف نیستن باید برای درکش عمیق بشی و فسفر بسوزونی:)
فعلا همینا رو داشته باش تا بعد اگه نتونستی از بین اینها انتخاب کنی بازم میام میگم

سلام


فیلمش هم زیباست دیدی؟



این روزها حس نوشتن ندارم شرمنده از ایجاز گویی هایم :(

پاسخ:
سلام
بله تو  متن هم نوشتم از طریق فیلم علاقمند شدم به کتابش:)
خواهش میکنم بله درک میکنم
منم مث شما تقریبا:)
سلام

اتفاقا داشتم به " کمپین اهدای کتاب " فکر می کردم
بنظرم توو این کشور خیلی لازمه
یه کارایی هم کردیم
کار سختی نیست

"کتاب من ، کتاب تو ، کتابخانه ما"


موفق باشی دوستم....
پاسخ:
سلام
کار قشنگیه ولی واقعا با ادهدای کتاب میشه مردم رو کتابخون کرد؟؟
من که شک دارم!
چون اگه کسی واقعا علاقه به مطالعه داشته باشه میره دنبالش هر جوری که شده
در ضمن من تعصب دارم رو کتابام متاسفانه:(
حالا بگین اهل کجایین و چطوری میشه شرکت کرد توی این کمپین شما
بلکه علاقمند شدم
نترکی نسرین:))

ولی جدی باید تو عید یکم بخونم بعد عید امتحانا پشت سر هم شرو میشه!:(

راستی کتابخونه ی ما چون خصوصیه از این آپشنا نداره تازه قیمتش هم بالاتره ولی چون فقط چسبیده به خونمون میرم خخخ:)
پاسخ:
:))
آره یادم نبود شما پیام نور میخونی امتحان میان ترم داری!
ما چون کلا شب امتحانی بودیم از این چیزا بی خبریم:))
واقعا اینقدر طی کردن مسافت سخته برات؟؟
تنلی یعنی یا دلیل دیگه ای داره؟؟
کتابخونه مرکزی نداره شهرتون؟؟
نه بابا اونو مزاح کردم :)
از تنبلی نیست دلیلش اینه که کتابخونه های دیگمون مسیرش از خونه ما خیلی دورتره یه جورایی بد مسیره بعدم من هفته ای دو سه بار باید برم کتابخونه اینجوری رفت و امد خیلی سخت میشه برا منی که اهل تاکسی و اتوبوس نیستم و همه جا رو پیاده گز می کنم:)
حالا شاید برم اون یکی هم ثبتنام کنم اونجا بزرگتره و منابعش بیشتر
پاسخ:
آهان الان حله!
منم کتابخونه ای که میرم خیلی نزدیک نیست اگه پیاده بخوام برم یکم ساعت راهه ولی من اونجا رو ترجیح میدم!
یکمی پیاده یکمی اتوبوس یکمی تاکسی حل میشه:)
همه جا رو که نمیشه پیاده رفت جانِ دل
  • فاطمه نیکروی
  • سلام :دی
    جواب کامنتمو که دیدم اینجوری شدم O_O
    بفرمایید که رمان های  نا متعارف یعنی چی ؟ :/
    اونی که لازمه فسفر بسوزونمو نمیخوام بخونم :))
    اونی که مال افغانستان هستو دوس نمیدارم !
    اسم بقیه رو نوشتم!امروز با لیستم میرم کتابخونه ببینم کدومش گیرم میاد :)
    مرررررررررررررررررسی مهربون :***

    پاسخ:
    سلام:)
    عزیزم از خوشحالی یا تعجب؟؟!
    رمان نا متعارف یعنی رمانی که یک خطی نیست
    خط زمان در هم میشکنه راوی وسط داستان عوض میشه از یه زمان به زمان دیگه پرت میشیم متن فلسفی و روان شناختی میشه و همه چیز راحت و هلو برو تو گلو نیست:)
    ولی صرفا به خاطر افغانی بودنش نباید از دستش بدی عالی این رمان:)
  • فاطمه نیکروی
  • سلام :)
    از خوشحالی :*
    مرسی از توضیحاتت عزیزم
    رمان غرور و تعصب و امانت گرفتم :) چون خیلی کتاب چاقالویی هست اگه جالب نباشه میام فوشت میدم :دی
    چه عالی! مراسمی که برای چهارشنبه سوری در مدرسه برگزار کردید رو میگم :)
    من و زهرا شب چهارشنبه سوری در نقطه ای از شهر بودیم که مدااام صدای انفجار های وحشتناک میومد:/ منطقه پر پلیس بود ولی اصن فایده نداشت.صدبار خودمو فوش دادم :/ ولی خداروشکر جون سالم به در بردیم:)
    ببخشید که همینجا نظرمو گفتم .دارن با گوشی نظر میدم    
    پاسخ:
    سلام:)
    چه خوووووب!
    غرور و تعصب خوراکته مطمئن باش پشیمون نمیشی از خوندنش
    چون به نظرم عاشقانه خوندن رو دوست میداری:)
    خدا رو شکر!
    تو مگه نومزد نداری با زهرای ورپریده میری چارشنبه
    نبینم بی اذن آقات میری بیرونا
    نکن از این کارای خطرناک دختر جووون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">