گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

گفتگوهای اورایا فالاچی

جمعه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰ ب.ظ

هوالمحبوب

به رسم ادب سلام

چند روزی که گذشت اتفاقات زیادی باعث شد که به روز کردن بلاگم به تاخیر بیوفته. منتظر بودم تکلیف کارم روشن بشه تا بعد مدتها یه پست شاد بذارم. خدا رو شکر همه چی رو به راه شد و من قرارداد خوبی بستم و از یه طرف خیالم راحت شد. از طرف دیگه از شر یه محیط کاری عذاب آور خلاص شدم و این رو مدیون خدای مهربونم هستم.

و چند روز گذشته که خواستم وب رو به روز کنم یهویی مانیتورم سوخت و دستم رو گذاشت تو پوست گردو. اینی که میبینید خیلی ناجور مینویسم نشونه ی نابلدی کار با لب تابه! خلاصه اش اینکه من چقدر خوشبختم و هوا چقدر خوب و یه نفره است:)

کتابی که در طی چند روز گذشته دست گرفته بودم یه کتاب نا متعارف با سیر کتابخوانی من بود ولی به شدت برام جذاب و دوست داشتنی بود.

نام کتاب:گفتگوهای اوریانا فالاچی    مترجم: غلامرضا امامی       انتشارات: افق

اورایانا فالاچی نامی آشنا در حرفه ی روزنامه نگاری  است که به خاطر انجام مصاحبه های جنجالی با چهره های سیاسی شهرتی جهانی کسب کرده است. اوریانا فالاچی زنی ایتالیایی است که علاوه بر مصاحبه هایی که انجام داده و به صورت کتاب منتشر کرده است چند کتاب به شکل داستانی هم تالیف کرده است از جمله نامه به کودکی که هرگز زاده نشد.

در این کتاب ما با مصاحبه هایی از امام خمینی، محمدرضا شاه بهلوی، مهندس مهدی بازرگان، سرهنگ قزافی، شارون و ....رو به رو هستیم.

روشنگری هایی که در خلال بعضی از مصاحبه ها انجام گرفته است به شدت برایم جذاب و دوست داشتنی بود. اشاره های ریز مهندس بازرگان به دخالت روحانیون در اداره ی کشور، کارهای خودسرانه ی کمیته های انقلاب، اعدام های غیر قانونی در اوایل انقلاب و غیره چیزی است که بی شک در کتاب های سیاسی و تاریخی دیگر کمتر به چشم میخورد. و حالا بعد از گذشت سی و چند سال تنها افسوس روزهای از دست رفته برای ما باقی مانده است. روزهایی بر التهاب که میتوانست به دست با کفایت امثال بازرگان سرنوشت دیگری برای کشورمان رقم بزند.

در مصاحبه با محمد رضا شاه بهلوی تناقضات عجیبی وجود داشت. چهره ای که شاه از خودش به نمایش میگذارد با چهره ای که ما از او سراغ داریم بی نهایت تفاوت دارد. او خود را مردی مذهبی و معتقد  معرفی میکند وادعا میکند که با امام زمان ملاقات کرده است! حتی ایشان در کودکی جان شاه را نجات داده اند!

نکته ی قوت کتاب بی پروایی لحن خبرنگار، و پیگیری او برای رسیدن به پاسخی صریح و روشن است.فالاچی دانش سیاسی عمیقی دارد و همین باعث می شود به دام شگردهای سیاسی سیاستمداران نیوفتد و بتواند به خوبی آنها را به چالش بکشد. 

نکته ضعف کتاب به زعم من ترجمه ی ضعیف آن است.هر چند آقای امامی مقیم ایتالیا هستند و قطعا اشراف کاملی به زبان کتاب دارند اما تسلط در ترجمه باید دو سویه باشد و مترجم علاوه بر زبان مبدا به زبان مقصد هم اشراف کامل داشته باشد که به نظرم اینگونه نیست و ما با جمله بندی های پر اشکالی در کتاب مواجه هستیم.

کتاب برای علاقمندان به تاریخ سیاسی معاصر قطعا جذاب خواهد بود.


  • ۹۵/۰۶/۱۲
  • نسرین

من و کتابهایم

نظرات  (۹)

  • مجله ویترینو
  • 9+-+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    راغب شدم بخونمش...
    سپاس فراوان...:)
    پاسخ:
    چه خوب :)
    سلام زمزمه
    سلام زمزمه ی زندگی
    سلام زمزمه ی دو تائی

    خوبی!!!!!

    به خاطر کاروبارت چقدرررررررررررررررررررر خوشبارمْ .
    خیلی دریا /

    خدایا چقدر عزیزی .

    کتابخوانی ات به راه هست ماشالله . عالیه اینْ / عنوان کتاب جوری بود که فکر نمی کردم مضمونِ این چنینی داشته باشه . یافت بشه اینجاها میخونیمش


    منم توی سفر شاملو رو با خودم برده بودم و عقاید یک دلقک رو



    خیلی کتابای خوبی بودن مخصوصا اونجا که توی کتاب از باغ و ایینه های شاملو می نویسه:

    تو خوبی و این همه ی اعتراف هاست

    عالی بود / پست هات مُدام
    پاسخ:
    سلام مینایی
    رسیدن بخیر خانومی
    خوش گذشت؟؟
    ممنون
    مرسی که همیشه هستی
    شاملو میچسبه همیشه 
    سلام
    خوبین؟
    خوشحالم که کارهاتون رو به راه شده است
    امیدوارم لحظه لحظه ی زندگیتان پر از شادی
    و عشق باشد
    در مورد کتاب هم باید بگم قطعا کتاب خوبی هست
    اما من دیگر کتاب نمی گیرم اما کتابت رو امانت بدی
    می خونم
    (لبخند)
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم
    ان شالله برای شمام همین طور باشه
    متاسفانه از کتابخونه امانت گرفتم اگه مال خودم بود که حتما تقدیم میکردم
    ((: حتما میخوانیمش
    پاسخ:
    چه خووب

    سلام

    خوشحالم از خوشی هوای یه نفرت وروبه راهی کارهات


    امید وارم همیشه کارها بر وفق مرادت باشه

    پاسخ:
    سلام
    ولی تز شما تجویزهوای دو نفره بودا:)
    یادتون رفت ؟؟
    ممنون بی نهایت
  • میثم علی زلفی
  • می خوانمتان
    پاسخ:
    تشکر
    سلام
    اول تبریک بابت قرارداد خوبتون
    امیدوارم روز به روز شرایطتون بهتر بشه
    ضمنا ممنون بابت معرفی این کتاب
    بنظرم ارزش خوندن داره اونم حسابی
    پاسخ:
    سلام
    ممنون ان ءشا  الله که نصیب همه بشه موفقیت های کاری:)
    نمیدونم  بستگی به ذائقه ی شما داره که خوشتون بیاد یا نه
    ولی ارزش خوندن قطعا داره
    سلام نسرین خانوم خرابکار خخخخ:)

    مرسی از معرفی کتاب حتما باید خوندنی باشه..متاسفانه در حال حاضر فقط حوصله داستان خوندن دارم نمیدونم چرا! اونم تازه دو هفته طول میکشه تا یه کتاب رو تموم کنم برعکس قدیما که نهایتا یک یا دو روزه یه کتاب 400 صفحه ای رو تموم میکردم...وا حسرتا
    پاسخ:
    سلام:)))
    ممنونم نه جذابه منم حوصله کتاب غیر داستانی اغلب ندارم ولی این خوش خوان بود
    همیشه اوضاع روحی آدم در یک شرایط نمی مونه که عزیزم طبیعیه
    قریب یه ماه و نیمه یه کتاب دستمه تازه دیروز رسیدم به وسطاش!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">