گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

گردان قاطرچی ها

شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۰۵:۰۰ ب.ظ

هوالمحبوب

گردان قاطرچی ها؛ نوشته ی داوود امیریان


گردان قاطرچی ها از رمان های ویژه ی نوجوانان است که روایتی ساده و روان در عین حال طنز آمیز از حضور نوجوانان در جبهه دارد. شخصیت های اصلی داستان متشکل از یک رزمنده ی جوان به نام یوسف است که بعد از مجروحیت های سنگین به جبهه برگشته و مسولیت تشکیل یک گردان تدارکاتی به عهده ی وی گذاشته می شود. این گردان مسولیتش تعلیم قاطرها و استفاده از آنها برای رساندن مهمات و آذوقه به ارتفاعات کردستان در جبهه های غرب کشور است.

گردان قاطرچی ها تشکیل می شود از 5 نوجوان جسور و شر و شیطان، کربلایی، مش برزو و یوسف و چندین قاطر زبان بسته که بچه ها برای هر یک به فراخور قیافه و عملکردشان نامی گذاشته اند.

نگاه کردن از زاویه ی طنز به وقایع جبهه میتواند هم بستر مناسبی برای اشنایی نوجوانان با تاریخ دفاع مقدس فراهم کند هم جذابیت داستان های حوزه ی دفاع مقدس را افزایش دهد.

کتابهای خاطره و کتابهای داستانی در حوزه ی دفاع مقدس در ابتدا شاید برای خیلی از کتاب خوان های حرفه ای یک حالت تابو داشته باشد. چرا که اغلب فکر میکنیم چنین کتابهایی با قلمی ضعیف و نثری کلیشه وار نوشته شده اند اما تجربه  یمطالعه ی چندین کتاب در این حوزه کاملا به من ثابت کرده است که هم کتابهای خاطره و هم رمان در این حوزه می توانند حرفهای جدی برای گفتن داشته باشند به شرطی که توسط نویسنده های متبحر نگاشته شوند و ویراستاری های حرفه ای روی آنها انجام شود.

داستان شیرین گردان قاطرچی ها با فراز و نشیب های فراوانی همراه است، داستان همدلی ها و همراهی های بچه های جنگ که در خلال وقایعی سخت آزموده می شودند و به پختگی می رسند. بچه های شر و شیطان ابتدای داستان در آخر داستان تبدیل به مردهای کوچکی شده اند که هم مسولیت های بزرگ میپذیرند و هم پشت همدیگر هستند.

بخش عجیب و در عین حال جالب داستان مربوط به شخصیت کرامت است. مردی از دیار کردستان که خانواده اش را در جنگ از دست داده اما خانواده  یمادری اش در کردستان عراق در وضعیت بدی گرفتار هستند و او مدام دنبال فرصتی است تا توسط قاطرها آذوقه و وسایل زندگی برایشان فراهم کند. حضور این فرد در گردان عملیاتی آن هم در بحبوحه ی جنگ، با وجود چندین خطای نابخشودی، کمی غیر واقعی به نظر می رسد چرا که در خلال جنگ حضور چنین افرادی باید در کمال احتیاط باشد.

رمان ویژه ی نوجوانان است پس امکان دارد خواندن روایت ساده و روان آن برای برخی چندان خوشایند نباشد چون دارای پیچیدگی ها و تعلیق های چندانی نیست.



  • ۹۵/۰۷/۱۰
  • نسرین

من و کتابهایم

نظرات  (۵)

  • مداد کوچک
  • بسیار بسیار ممنون معلمِ جوانْ .

    تو ماهی و من ماهیِ این برکه ی کاشی ؛ باقی اش با صدا و زمزمه ی تو دل چسب ترْ ه  نه !!!!


    خیلی خوشحالم کتاب برامون گذاشتی / خیلی خوشحالمْ


    پاسخ:
    نه بابا چه صدایی
    نخراشیده و نتراشیده:)
    مرسی جانم
    ولی خودم به دلم ننشست معرفی ام
    خیلی بی خوده حس میکنم
    خوندمش این کتاب رو
    جز کتابهای مسابقه خندوانه بود و یکی از کتابهاشون ک دوستش داشتم
    پاسخ:
    عه پس شمام شرکت کرده بودین
    خب حالا برنده شدین یا نه:)
    بله یک میلیون تومان😊
    هرچند منتظر ۱۱۰ تومن بودم😜
    پاسخ:
    حالا باز شما همون رو برنده شدی من که هیچی:(
    بله خواهرای من هم شرکت کردن متاسفانه برنده نشدن با وجود امتیاز بالا و شرکت در تمام قرعه ها
    خیر باشه ان شالله دفعه بعدی
    پاسخ:
    فک نکنم دیگه شرکت کنم بابا خیلی کمه شانس آدم...
  • بهارنارنج
  • سلام سلام:)

    من از این نویسنده یه کتاب دیگه خوندم تو همین زمینه و با همین لحن طنز در مورد دفاع مقدس که جالب بود البته کامل نخوندم ولی الان اسمش یادم نمیاد:( پیر شدم رفت

    پاسخ:
    سلام به روی ماهت
    هی روزگار الزایمری شدیم رفت

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">