گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

شب‌های روشن

پنجشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۰۱:۱۹ ب.ظ

هوالمحبوب

 

شب‌های روشن، داستان غریبی دارد، کتاب، ماجرای چهار شب از زندگی مرد جوانی‌ست که تمام طول زندگی‌اش، از گفتگو و برقراری ارتباط با زنان  عاجز بوده، هرگز عشقی را تجربه نکرده و هرگز دست زنی را نفشرده‌است، حالا در شبی که دلتنگی امانش را بریده،  روی پلی کنار رودخانه‌ء فانتانکا دختر جوانی را ملاقات می‌کند و اندوهش، قلب پسر را به درد می‌آورد. پسر، همدم دختر می‌شود و تلاش می‌کند دختر را به محبوبی که خلاف وعده کرده برساند، شرط دختر برای همراهی با پسر این است که حرفی از عشق به میان نیاید، در چهار شب رویایی، هر دو قصه‌ی زندگی‌شان را برای هم تعریف می‌کنند، در پایان شب چهارم، که آخرین شب وعده‌ء دختر با محبوب بی وفایش هست، پسر لب به اعتراف می‌گشاید، به دختر ابراز عشق می‌کند چون دیگر از آمدن محبوب دختر ناامید شده است. لحظه‌ای که عشق جوانه می‌زند، دختر اشک‌هایش را پاک می‌کند و به قصد همراهی با پسر دست دراز می‌کند، ناگهان سایه‌ء محبوب بی وفا نمودار می شود و دختر شیفته‌وار به سویش کشیده می‌شود و پسر می ماند و طعم شیرین یک عشق و چهار شب بی نظیر که در کنار دختر روی پل رودخانه‌ء فانتانکا گذرانده است.
حالا دختر به وصال محبوبش رسیده و نامه‌ای برای عذرخواهی و سپاسگزاری می‌نویسید. این بخش آخرین فراز داستان است، جایی که عاشق باید برای خوشبختی معشوقش دست به دعا بردارد.

شب‌های روشنِ داستایفسکی را فرزاد موتمن، تبدیل به  فیلم معرکه‌ای به همین نام کرده است، فیلم به مراتب جاندار‌تر از کتاب است. با بازی‌ معرکه‌ء هانیه توسلی و مهدی احمدی. بعید می‌دانم که فیلم را ندیده‌باشید، به هرحال اگر ندیده‌اید، غفلت نکنید.

 

  • ۹۷/۱۱/۱۱
  • نسرین

من و کتابهایم

نظرات  (۱۷)

سلام
امروز بعد از یک سال خاموشی دلم می خواد از شما تشکر کنم که اینقدر قشنگ و زنده می نویسید. 
شما از بی نظیر ترین معلم ها هستید
پاسخ:
سلام
ممنونم لطف دارید :)
شما را به روح داستایفوسکی قسم میدم نسخه ایتالیایی فیلم را ببینید و تا آن خدا بیامرز هم در گور نرنجد (:
البته من کتابشو خیلی وقته دارم اما ترجمه بد گرفتم و نمیتونم بخونم! اما فیلمش فوق العاده زیبا بود
پاسخ:
خب من فیلم موتمن رو هم دوست دارم مشکلی باهاش ندارم:)
ترجمه سروش حبیبی رو بخونید
من ندیدم! میذارم تو اولیت :)
ممنون بابت معرفی خوب و جذابت :)
پاسخ:
حتما ببینش من از طرفدارانش هستم :)
خواهش میکنم
منم فک کنم دیدمش فیلمو! ایرانیه :)
پاسخ:
بله ایرانیه
فیلمشو ندیدم ممنون از معرفیتون
چه مرد بد شانسی:(
پاسخ:
یه غم شیرینی داره کتاب
یه امیدِ قوی که در عرض چند دقیقه دود میشه
😍 چقدر زیبا نوشتی مهناز..
پاسخ:
ممنونم
ولی من نسرینم :)
:)
پاسخ:
:)
خیلی ناراحت کننده است... همیشه  ترسی درپس دوست داشتن وجود داره که انکار نشدنیه... ترس ازدست دادن یا ترس پذیرفته نشدن...
پاسخ:
خیلی زیاد بابت پسر ناراحت شدم
اما این تقدیره که همیشه ما رو از خواستنی هامون جدا میکنه
کتابشو خیلی وقته خریدم میخونمش.... دلم خواست
پاسخ:
کار خوبی میکنی:)
فیلمش عالیه! خیلی خوبه
پاسخ:
موافقم
واااای خدا فکر کردم مهنازه ،آخه مهناز همیشه فیلم میبینه و در موردش پست مینویسه...
ممنونم بابت پست خوشگلت😍😍
پاسخ:
ای جانم :) 
  • آشنای غریب
  • با خوندن موضوع داستان بیت آخر این غزل اومد به ذهنم

    فکر کن قهوه بنوشی، ته فالت باشد
    بعد از این دیدن او فرض محالت باشد

    از خدا ساده بپرسی که تو اصلا هستی!؟
    گریه ات باعث تکرار سوالت باشد

    چمدان پر بکنی، خاطره ها را ببری
    عکسهایش همه عمر وبالت باشد

    روز و شب قصه ببافی که تو را می خواهد
    باز پیچیده ترین شکل خیالت باشد

    توی تنهایی خود فکر مسکن باشی
    قرص اعصاب فقط چاره ی حالت باشد
    ...

    "ای که از کوچه معشوقه ما می گذری"
    قسمت ما نشد این عشق، حلالت باشد!
    پاسخ:
    قشنگ بود مرسی:) 
    اجازه بدید که مخالف باشیم در جاندارتر بودن فیلم از کتاب. خود فرزاد موتمن هم راضی نیست بخدا :))
    پاسخ:
    شما توی این وبلاگ درباره مخالفت با هر چیزی مختارید:)
    ولی خب یه چیزایی به سلیقه فردی بستگی داره. 
    چیزی درباره عدم رضایتش نخوندم ولی خب غیر از همین اثر قابل قبول، چیز دیگه ای که چنگی به دل بزنه نساخته آخه:|
  • آسـوکـآ آآ
  • یادمه لافکادیو در موردش نوشته بودن. باید ببینم فیلمو حتما...
    پاسخ:
    یادم نمیاد
    ولی به هر حال ببینش:)
    سلام عجب تراژدی ای....
    باید ببینمش گوبا
    پاسخ:
    سلام

    بله حتما
    من که این روزا معتاد فیلم و سریال شدم... اینم روش :))
    پاسخ:
    خیلی هم خوب :)
    سلام 

    "وقتی حواست نیست زیباترینی
    وقتی حواست هست فقط زیبایی
    حالا حواست هست؟"


    بهترین فیلمی که دیدم و نه یکبار بیش از چندین بار این فیلم رو دیدم و اگر همین الان فیلم شو  داشتم بهش دوباره نگاه میکردم 
    و قطعا  از این فیلم  سیر نمیشم همین فیلم بود و هستش :))




    +


    بیا که در غم عشقت مشوشم بی تو
    بیا ببین که در این غم چه ناخوشم بی تو


    شب از فراق تو می‌نالم ای پری رخسار
    چو روز گردد گویی در آتشم بی تو

    دمی تو شربت وصلم نداده‌ای جانا
    همیشه زهر فراقت همی چشم بی تو

    اگر تو با من مسکین چنین کنی جانا
    دو پایم از دو جهان نیز در کشم بی تو

    پیام دادم و گفتم بیا خوشم می‌دار
    جواب دادی و گفتی که من خوشم بی تو


    #سعدی 
    پاسخ:
    سلام
    به به
    دیالوگ هاشم معرکه بود اصلا

    :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">