گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

کنکور آری یا خیر؟

شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۵۷ ب.ظ

هوالمحبوب

 

همۀ ما توی زندگی‌مون حداقل یک بار کنکور و استرس‌هاشو تجربه کردیم؛ حس بلاتکلیفیِ بعد از کنکور، حس استیصال روزهایی که درس می‌خوندیم، استرس شب‌های آزمون، ترس قبول نشدن، هدر دادن یه سال از عمر و جوونی‌مون، چیزایی نیست که به راحتی بشه فراموش کرد. طبیعیه که  خیلی‌ها موافق این پروسۀ فرسایشی نباشن، طبیعیه که خیلی‌ها از کنکور ضربه خورده باشن و بعد از کنکور به حال طبیعی برنگشته باشن. استرسی که این غول بی‌شاخ و دم به جوونا توی بهترین روزهای عمرشون وارد می‌کنه، اسفناکه. خیلی‌ها با وجود درس‌خون بودن، تاپ بودن تو دوره‌های تحصیلی، نتونستن شاخ غول رو بشکنن و به خیلی کمتر از لیاقت‌شون رضایت دادن، خیلی‌ها تونستن پول خرج کنن و نتیجه بگیرن، خیلی‌ها چند سال زندگی روتین‌شون رو تعطیل کردن به خاطرش. کاری با درست و غلط قضیه ندارم، حرفم راجع به حواشی این روزاست. اینکه یه عده می‌خوان کنکور رو لغو کنن، اینکه می‌خوان امسال کنکور برگزار نشه بابت کرونا. 
خیلی از خانواده‌ها پرچم‌دار این قضیه شدن ولی به عنوان یه معلم دلم فقط برای اون یه میلیون و خرده‌ای جوون می‌تپه که دیگه نای دوباره خوندن ندارن. این تعداد شرکت‌کننده، همین امسال توی خرداد، توی اوج کرونا، رفتن و آزمون حضوری دادن، اونم نه یه بار که شش-هفت بار. کاری به درست و غلطی این کار ندارم، اما حرفم اینه که این وسط که خریدهامون سر جاشه، مسافرت‌مون بر پاست، جاده شمال همچنان غلغله است، زورمون به این کنکور لعنتی رسیده فقط؟ هیچ کس تو مهمونی و عروسی و عزا و مسافرت از این حرفا نزده و فقط کنکوره که محل ابتلا شده؟ 

هیچ حساب کردیک که به تعویق افتادن کنکور چه ظلمی به این بچه‌هاست؟ سال بعد که اصلا معلوم نیست کرونا تموم شده باشه یا نه، مجبورن برای همون سهمیه‌ای بجنگن که حالا داوطلب‌هاش دو برابر شدن! یعنی افتادن تو دام شیادهای کنکوری که از تو شیشه کردن خون جوونا دارن پول به جیب می‌زنن. دوباره آزمون، دوباره کتاب، دوباره پول بی‌زبونی که سرازیر میشه تو جیب مافیای کنکور، برای شانسی که نصف شده. 
این وسط پسرا مجبورن برن سربازی، و عملا دو سال عقب بیوفتن از زندگی و اهداف‌شون، اونایی که نظام قدیم هستن، آخرین شانس‌شون رو برای قبولی از دست بدن و سال بعد از زیر صفر دوباره تو نظام جدید شروع کنن به درس خوندن، اونم تازه اگه رمقی براشون مونده باشه!

حرفم اینه که اتفاقا عقب افتادن کنکور یا لغو کلی‌اش به نفع مافیاست، چون برای سال بعد سمبه‌شون پر زورتر می‌شه و از خستگی کلی جوون می‌تونن حسابی سود کنن.  نمی‌دونم ته این ماه کنکور کوفتی برگزار می‌شه یا نه، ولی از صمیم قلبم آرزو می‌کنم چیز یاتفاق بیوفته که نفعش به جوونا برسه نه به مافیای کنکور.

  • ۹۹/۰۵/۱۸
  • نسرین

از ناممکن ها

نظرات  (۷)

  • مترسک ‌‌‌‌‌
  • خیلی ظلم بزرگی در حق بچه‌های کنکوری امسال شد فقط امیدوارم هر اتفاقی که میفته و هر تصمیمی که گرفته می‌شه، به سلامت روح و جسم و آیندهٔ بچه‌ها لطمه نزنه...

    پاسخ:
    واقعا هم. امیدوارم فقط به سلامت عبور کنن از این مرحله.
  • آشنای غریب
  • پسردایی من بچه درس خون و خر خون نیست 

    اما واقعا داره افسرده میشه

    حس بلاتکلیفی و افسردگی داره بدجور

    خدا به خیر کنه

    پاسخ:
    حالا ببین درس‌خونا چه حالی‌ان.
    خدا کنه ختم به خیر بشه.

    کلاً رسیدیم به یک دو قطبی. ملت می‌گن کرونا داره زیاد میشه، چون دولت گفته باید کنکور برگزار بشه و باید مراسمات عزارداری هم برگزار بشه. دولت هم می‌گه کرونا زیاد شده چون مردم هی مراسم عروسی و تولد و پارتی می‌گیرن. هیچ یک از طرفین هم حاضر نیست بپذیره که بابا اون جمع کردن هست که باعث شیوع بیماری می‌شه. نه نوع و دلیلش : |

    .

    با چندتایی از بچه‌های کنکوری در ارتباطم. به شدت رو اعصابه واقعاً :/

     

    پاسخ:
    یه دو قطبی هم با اون ور مرز داریم. تو آمریکا آمار زیاد میشه تقصیر دولته ایران آمارش زیاد میشه تقصیر مردمه.

    کلا نه مردم درست رفتار کردن، نه دولت تونست مدیریت کنه و در کل مملکت به فنا رفت.


    امیدوارم هر چی میشه به نفع این بچه‌ها باشه فقط.
  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • اگر قصد حذف کنکور رو دارند باید یک سال قبلش بگن! یک آدم یک سال وقت و انرژی می‌گذاره در حالی که می‌تونست برای کار دیگه‌ای این انرژی رو بگذاره! (شاید بیشتر از یک سال حتی! اما اون یک سال آخر مهم‌تره) درسته شرایط اضطراری پیش اومده. ولی به نظر من اگر بخوان، اگر واقعا بخوان می‌تونن خیلی درست برگزار کنند. همونطور که برای کنکورهای تحصیلات تکمیلی در جاهایی که نظارت بود، دوربین صدا و سیما بود، همه چی خوب بود. اما جاهایی که کسی نظارت نمی‌کرد، حتی ساده‌ترین پروتکل‌های اعلام شده رو خود مسئولین حوزه رعایت نمی‌کردند. 

    من خودم تا چند سال پیش فکر می‌کردم کنکور لازمه! ولی الان فکر می‌کنم کنکور نباشه به شرطی که محصل از همون اول راه بدونه کنکوری نیست، و باید توی همین مسیر تلاش کنه، خیلی خوبه!

    پاسخ:
    دقیقا، نمی‌تونن بعد از این هم هتلاش از حانبت یه میلیون نفر آدم، خیلی راحت حذفش کنن. تعویقش هم خوشایند نیتس چون دیگه این روند فرسایشی شده برای همشون.
    چقدر برن از سر شروع کنن مرور کنن!

    کنکور چیز بی‌خودیه. مگر اینکه برای هر دانشگاه باشه یا برای هر رشته. اینجوری خیلی بهتره. 

    سال پیش بخاطر سیل بعضی استان‌ها کنکور زمانش دقیق مثل امسال تو دوراهی تعویق یا برگزاری بود و واقعا میفهمم امسال چی دارن میکشن بچه‌ها..

     

    پاسخ:
    من برای کنکور کارشناسی خیلی تلاش نکرده بودم، با سواد همون مدرسه هم دانشگاه دولتی قبول شدم.
    اما برای ارشد جون کنده بودم واقعا. الان فکر میکنم اگه نه سال پیش چنین مواجهه‌ای با کنکور ارشد داشتم چه حالی می‌شدم؟
    سخته واقعا تصورش.

    تحلیلت عالی بود ....

    به نظرم برگزار شدنش بهتر از برگزار نشدنش باشه .کاش میشد آنلاین برگزارش کنن

    پاسخ:
    قربونت :)

    به اینم فکر کردم ولی خب طبعا حق اونایی که واقعا خوندن ضایع میشه چون تقلب زیاد میشه.
    مگر اینکه از اول یه سیستم درست و درمون طراحی می‌کردن صرفا برای کنکور که تقلب رو به حداقل می‌رسوند.

    اتفاقا به تقلبم فکر کردم .متاسفانه درسته

    پاسخ:
    خدایگان تقلب داریم حتی:))

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">