گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

غرهای بی‌پایان

جمعه, ۲۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۳ ب.ظ

هوالمحبوب 


مگه نمی‌گن که اونی که اومده تو خیابون دنبال لختی و بی‌بند و باریه و تنها هدفش رقصیدن تو خیابون و بوسیدن یارش در ملاعامه؟ خب با این منطق من تصور می‌کنم که جبهۀ مقابل باید علیه این قسم رفتارها باشن دیگه. درسته؟ پس چرا به دختران و پسران معترض تو ملاعام تعرض می‌کنن؟ نکنه تعرض به معترض از نظر شرعی موردی نداره؟ چطور می‌تونن دختر مردم رو توی خیابون بکشن جوری که لباسش پاره بشه و لباس زیرش مشخص بشه و هیچ کدوم از اونایی که ناظر صحنه هستن رگ غیرت‌شون باد نکنه؟
تقلیل هر اعتراضی به سطحی‌ترین مسائل، از یک ذهن مریض فقط می‌تونه ناشی بشه. اینکه هر اعتراضی رو به این نسبت بدی که طرف دنبال لخت شدنه، جز استهزای گوینده هیچ سود دیگه‌ای نداره. گرونی رو نمی‌بینید؟ فساد اداری رو نمی‌بینید؟ اینهمه اختلاس کمرشکن رو نمی‌بینید؟ اینهمه ریاکاری رو نمی‌بینید؟ اینهمه واعظ که این جلوه در محراب و منبر می‌کنند و وقتی میرن به خلوت خودشون، آن کار دیگر می‌کنند رو نمی‌بینید؟ این رو دیگه من که نمی‌گم، حافظ می‌گه. این که ساده‌ترین حق بشری برای تک به تک ماها بشه رویا و آرزو، اشک تو چشم می‌شه و اخم رو پیشونی. تا کی می‌شه چیزی نگفت و اعتراض نکرد به امید اینکه وضع بهتر بشه؟ اونی که اون بالا توی برج عاج خودش نشسته، می‌بینه مردم دارن توی این گرونی چطوری نفس نفس می‌زنن؟ اونی که بچه داره، دختر و پسر دانشجو داره، دختر دم بخت داره، پسر تازه داماد داره، اونی که می‌خواد ازدواج کنه و... توی این مملکت هر غلطی بخوای بکنی باید پول داشته باشی و با حقوق پنج تومنی نمی‌شه هیچ غلطی کرد. به خدا فقط برای همین یه قلم مردم حق دارن اعتراض کنن. حق دارن مطالبه کنن. 
قطعی نت و کم کردن سرعتش، رسما همه‌مون رو روانی کرده. سرکلاس یه چیزی رو می‌خواستم سرچ کنم که معنی درستش رو به بچه‌ها بگم، گوگل بالا نمیومد. لغت‌نامه آنلاین باز نمی‌شد. همه‌مون از سوییچ کردن روی نت دیتا و وایفا، وصل کردن و قطع کردن وی‌پی‌ان، ترک خوردیم. 
دانشجوی بدبخت که دو سال از عمر دانشجویی‌اش تو کرونا هدر شد، الانم توی این وضع اینترنت، چیکار کنه با انبوه کارهایی که نیاز به اینترنت داره؟ اونایی که عزیز راه دور دارن، اونایی که یه مادر و پدر پیر دارن و تنها راه ارتباطی‌شون واتساپ بی‌صاب شده بود، الان با دلتنگی و نگرانی چیکار کنن؟ 
الان مثلا نت رو محدود کردن صدای معترضین خفه شد؟ با همین وضع کل دنیا دارن می‌بینن و می‌شنون که! 
یه چیزی هم که برام خیلی جالبه اینه که نمردم و معنی نمایندگان مردم رو فهمیدم! معلوم نیست مردم بهشون رای دادن فرستادن‌شون مجلس، یا دولت خودش انتخاب‌شون کرده:)) یعنی قشنگ جوک ساله. هر چند وقت یه بار جمع می‌شن تو صحن مجلس در حمایت از دولت شعار می‌دن و مردم رو می‌کوبن!
دیگه از قدم گذاشتن به هر فروشگاهی واهمه دارم. از رستوران و کافه رفتن که مهمترین تفریح من توی این سال‌ها بود هم! یه ساندویج کثیف بخوای بخوری باید کم کمش هفتاد تومن پیاده بشی! زنگ زدم وقت مشاوره گرفتم برای 45 دقیقه دویست هزار تومن! دارم حساب می‌کنم اگر هر ماه بخوام چهار جلسه برم مشاوره، یک پنجم حقوقم رو باید هزینه کنم براش!
دوشنبه وقت دندونپزشکی دارم باز و می‌دونم که دوباره می‌خواد غر بزنه سرم که چرا دیر به دیر میای! هی دلم می‌خواد لیزیک کنم، برم ارتودنسی، برای ماشین اقدام کنم و هی آه می‌کشم و می‌ذارم برای بعد. بعدی که معلوم نیست کی برسه. 
واقعا خسته نشدن از اینهمه شعار توخالی دادن؟ شعار امنیت دیگه حالم رو به هم می‌زنه، شعار تجزیه هم همینطور. کاش یه حرف جدید بزنن دیگه.

  • ۰۱/۰۷/۲۲
  • نسرین

نظرات  (۴)

درباره قسمت اول حرفت یه چیزی بگم. یه مقدار رفتار بعضی معترضا روزای اول که خب خیلی هم رسانه ای شد و به نمایش گذاشته شد و یسری شعارها باعث شد من از نزدیک شاهد باشم حتی اونایی هم که طرف مردمن ولی حرفش میشه میگن گویا عده ای دنبال فقط بی حجابین. یعنی اون اوایل که روسری اتیش میزدن و میرقصیدن و شعارهای از این دست داده میشد باعث شد ذهن عوام و افرادی که خیلی عمیق نمیتونن مسائل رو تحلیل کنن بره به این سمت که به این نتیجه برسن که هدف اصلا مبارزه با فساد و گرونی و اینا نیست چون اگر بود شعارهاشونم باید همین میبود. من اینو از دهن افراد مختلف و مخالف این حکومت شنیدما. یعنی مخالفن ولی میگن اهداف این اعتراضا انگار فقط رقص و بیحجابیه و کسی حرف از گرونی و فساد و اختلاس نمیزنه. منظورم اینه رفتار یسری از معترضا هم در این نتیجه گیری ها و ذهنیت های غلط مردم بی تاثیر نیست.

اتفاقا دیروز با همسرم حرف نمایندگان مجلس بود همسرم میگفت چقدر بی بخارن! گفتم انتظار بیشتر از این داری؟ بعد یاد یکی از استادامون افتادم که نماینده مجلس بود و میگفت اگر بتونی به مجلس راه پیدا کنی پولی که قبل از اون هزینه تبلیغاتت کردی رو بهت میدن، یه ماشینم میدن، فلان قدر هم جدای از حقوق ثایت پول نقد میدن. بعد به همسرم میگم به نظرت کسی که خودشو کشته وارد مجلس بشه حالا اینهمه فراوونی نعمت رو ول میکنه میچسبه به مردم؟! بچسبه به مردم که از نون میفته!

منم دیشب داشتم فکر میکردم اصلا هیچ غذای ارزونی وجود نداره دیگه. من هنوز یه شونه تخم مرغ که شده صد تومن رو نمیتونم هضم کنم:|

پاسخ:
ببین حرفت رو قبول دارم ولی نحوۀ مانور هم مهمه. حجاب این سال‌ها تبدیل شده به یه ابزار سرکوب و تحت کنترل نگه داشتن زن‌ها. برای همین هم معترضین از برداشتن حجاب اعتراضشون رو شروع کردن. 
ولی خب باید یکم اهل تفکر باشی به قول خودت که بفهمی منظوری که پشت این حرکته چیه.


+آره خب منطقیه که به جای نمایندۀ مردم بودن نماینده دولت باشن!
  • حامد سپهر
  • احسان کرمی در مورد بعض نظریه پردازا حرف خوبی گفت اونم اینکه این آقایون باید برن ایده پرداز فیلمهای پورن بشن، یعنی شما ببین توی ذهن مریض این آدما چی میگذره که یه اعتراض مدنی رو به چی ربطش میدن

    پاسخ:
    دقیقا تو ذهن‌شون فقط پایین تنه تعریف شده ولاغیر!
  • ویــ ـانا
  • احسنت:)

    پاسخ:
    بابت؟
  • ویــ ـانا
  • هیچی با حرفاتون موافق بودم.

    پاسخ:
    👌👌👌

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">