گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

بازار بزرگ تبریز

دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۱:۵۶ ب.ظ

هوالمحبوب

یادمه توی وبلاگ قبلی که به ملکوت اعلا پیوست قرار بود در کنار پرداختن به کتابها و اشعار و بحث های فرهنگی من آثار و بناهای تاریخی تبریز رو هم معرفی کنم.
نزدیک یک ماهه که ما برای خرید مدام به بازار میریم و در طی این گشت و گذارها و مشاهده ی قیمت های نجومی لباس های نوزادی، تصمیمی گرفتیم سری هم به بازار بزرگ سرپوشیده ی تبریز بزنیم. دلیل اصلی برای اینکار قیمت های مناسب اونجاست. معمولا نسبت به مغازه های خیابون تربیت(مرکز خرید عمده برای لباس و مانتو) قیمت های بازار خیلی مناسب تره.

بازار بزرگ تبریز که بزرگترین بازار مسقف جهان به حساب میاد جزو معماری های زیبا و شکیل ایران هست. این بازار دارای تیمچه ها و راسته های مختلفیه. از جمله راسته های معروف این بازار:« راسه ی مظفریه(مخصوص فرش فروشها)، راسته ی پنبه فروشان، راسته ی بزازان، راسته ی طلا فروشان راسته ی کفاش ها و....» این بازار یک بخشی داره که در زبان ترکی بهش میگن (ایکی قاپلی)

ایکی قاپلی در ترجمه ی تحت اللفظی میشه دو در، در واقع توی این بازار به راسته هایی میرسی که با درهای چوبی بزرگ جدا شدن از بخش های اصلی. داخل همین درهای چوبی بزرگ درهای کوچکی هم هست که موقع تعطیل شدن بازار و وقتی درهای اصلی بسته میشن کسبه از این درهای کوچک رفت و آمد میکنن. این بخش مخصوصا لباس نوزاده بیشتره!

رفت و آمد توی این بازار علاوه بر لذت خرید یک لذت های دیگه ای هم داره. اصلا بافت سنتی و معماری درجه یک اینجا و بوی خوبی که توی اون مشام رو نوازش میده کلی حس خوب رو به آدم منتقل میکنه. بوی ادویه ها بوی شیرینی های سنتی بوی چرم و...

حتما شنیدین که تبریز قطب چرم ایرانه و کیف و کفش های چرم تبریزه همه جا معروفه. راسته ی کفاش ها معمولا پر از مسافرهای خارجی و گردشگرهای ایرانی است.

راسته ی مظفریه همون جایی است که توی محرم و صفر دسته های عزاداری توش برپا میشه و عزاداری های این مکان شکوه و عظمت خاصی داره.

برای آگاهی بیشتر از این بازار بخشی از معرفی ویکی پدیا رو توی ادامه  ی مطلب میذارم که امیدوارم خوشتون بیاد.




 بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قارهٔ آسیا به‌شمار می‌رود. این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است. بازار تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این بازار از بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته است. پیش‌تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.

این بازار حدود ۳ سدهٔ پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریز در سال ۱۱۹۳ قمری توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده است. بازار تبریز در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخ بنای این مجموعه مشخص نیست؛ ولی بسیاری از جهان‌گردانی که از سدهٔ چهارم هجری تا دورهٔ قاجاریان از این بازار بازدید کرده‌اند، دربارهٔ آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.

بسیاری از گردشگران و جهانگردان نظیر ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی از رونق و شکوه بازار تبریز تمجید کرده‌اند. این بازار با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۲۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان و ۹ باب مدرسهٔ دینی، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز شناخته می‌شود.

نظرات  (۶)

به به چه قشنگه..تعریفشو زیاد شنیدم مرسی بابت توضیحاتت عزیزم:)
توصیفاتی ک کردی با بازار اینجا هم همخوانی داره فقط از حیث معماری و وسعت با هم تفاوت دارن. الان پنبه بازار ما شده راسته بلور و چینی و ظرف ظروف:)
پاسخ:
آره اکثر شهرهای قدیمی ایران از این بازارها دارن ولی بازار تبریز بزگتر از همه هست
من که همیشه میترسم توش گم شم:)
چه خوبْ .
چیزی هم خریدی ؟
ماشالله نسرین اشتهاداره برا خرید
یادمه اون موقع با هم بودیم
به زور یه کفشی رو پسندیدم
اما تو راحت ..
خوشا به حالت
پاسخ:
آره اشتهام همیشه خوبه برای خرید:)
والله من چیزی نخریدم داشتیم واسه سیسمونی خرید میکردیم
کلی لباس و چیزهای دیگه براش خریدیم
سلام
بنظر میاد بازار باشکوهیه
تابه حال تبریز نیومدم ،
ان شاءالله تبریز هم میایم
تصاویر زیبا بودند
اطلاعات خوبی در مطلب بود
موفق باشید
پاسخ:
سلام
ان شالله تبریز هم تشریف میارین
تابستون هنوز تموم نشده:)

سلام


جانا سخن از زبان من می گویی منم توشمیم چندین پست در باره تبریز

وصنایع دستی اش مثلا فرش ، چرم ، نقره وشیرینی و غذاهاش و...داشتم


یادته ؟


حیف بر باد فنا رفت


حیف زحمتایی که کشیده بودیم


همیشه به خرید

پاسخ:
سلام
بعله مگه میشه یادم نباشه
گویا امکان بازیابی اطلاعات فراهمه نمیدونم بازم یه سرچی بکنید
سلام

خدا ازتون بگذره که شهرتون خوبه بازارتون خوبه مردمونتون خوبن خودت خوبی خانواده ت خوبن

خدا زنده بدارتتون که تبریز شهر صداقت و عاشقیه

:)
@}-----

یاد بازار زیباش و مساجد پنج گانه جامع بازار هو از ذهنم پاک نمیشه

:)
پاسخ:
سلام
کجا ببریم این همه عرق شرمساری رو:)
لطف دارین شما به من و مردم شهرم و خود شهرم:)
تبریز یه زمانی واسه خودش برو بیایی داشته
حیف که زلزله های پی در پی
و حمله های روسیه نذاشت
سلام

هنوزم داره

البته الان بیا و نرو داره بیشتر

من که دوس نداشتم برگردم

:)

@}-----
پاسخ:
سلام
داره ولی اصفهان و همه بیشتر تحویل میگیرن!!
خب میموندین
یه لقمه نون و کباب بود دور هم میزدیم:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">