گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

دیالوگ

يكشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۵۷ ب.ظ

هوالمحبوب

-من دوست دارم بعد از ازدواج کار نکنم.

اولش کمی هنگ کرد کمی خیره خیره نگاه کرد.

بعد گفت:

-برای همیشه؟

-برای همیشه

چیزی نگفت.

گفتم:

-من ترجیح میدهم مادر بهتری باشم تا یک زن اجتماعی موفق.ترجیح میدهم بچه هایم را به رشد فکری و عقلی برسانم تا اینکه خودم تک بعدی رشد کنم و بچه هایم را به امان مهد کودک ها رها کنم.

گفت:

-از زن های خانه دار تصویر خوبی ندارم.

-من از آن زنهایی نخواهم شد که فکر و ذکرشان طلا و لباس و آرایش است. قطعا فرقی خواهم داشت.

اما او گیر کرده بود در اینکه چند سال میتوانی کار نکنی؟چند سال میتوانی توی خانه بنشینی و کارهای تکراری روزمره را انجام دهی؟

راستی چند درصد از زنان جامعه ی ما از جایگاه خود رضایت دارند؟

آیا زنان خانه دار با تحصیلاتی در حد دیپلم یا زیر دیپلم از اینکه در خانه نشسته اند و دست شان در جیب شوهرهایشان است راضی اند؟

آیا زنان شاغل تحصیل کرده که پا به پای همسرانشان میدوند و وقتی به خانه رسیدند تلاش شان به مراتب بیشتر می شود چون باید نصف روز نبودن شان را جبران کنند از جایگاه شان راضی اند؟

آیا صرف اینکه زن در اجتماع حضور داشته باشد، حقوق داشته باشد، شان و منزلت اجتماعی داشته باشد برای کسب رضایت درونی کافی است؟

دیده ام زنهای شاغلی که بر جایگاه های اجتماعی مهمی تکیه زده اند اما به حال زنان خانه دار غبطه میخورند.

که خوش به حال زنی که خانه دار است، ارج و قرب بیشتری نزد همسرش دارد، بدون اینکه زحمت کار کردن بکشد همه چیز برایش مهیاست، زبانش هم برای شوهر و فامیل شوهر دراز است، رفاه بیشتری نسبت به ما دارد و....

و دیده ام زنهای خانه داری را که به حال زنان شاغل حسرت میخورند که خوش به حالشان که درآمدی برای خودشان دارند، منت مرد جماعت را نمیکشند و هر چیزی را که بخواهند خودشان میتوانند تهیه کنند. خوش به حالشان که سواد دارند و درک بهتری از زندگی دارند و.....

رضایت درونی کی قرار است به دست بیاید؟ آیا زن موفق زنی است که حتما شاغل باشد؟ زنی که خانه دار است نمیتواند زن موفقی باشد و منزلت اجتماعی کسب کند؟ چرا تصور غالب آدم ها از زن خانه دار یک زن بی سواد و عامی و سطحی است؟ چرا اغلب تصور میکنند زن خانه دار تنها کارش تماشای سریال های جم، خواندن مجله های زرد، دنبال کردن آخرین مدل لباس و آرایش و غیبت و خاله زنک بازی است؟ نظر شما چیست؟ بهترین موقعیت برای یک زن موفق تحصیل کرده چیست؟

  • ۹۵/۰۱/۰۸
  • نسرین

از دغدغه هایم

نظرات  (۵)

بهترین موقعیت برای یک زن " آن هم از نوع ایرانی " سلامتیِ ذهنی اش تامین باشد.
تامین شدن یک زن یعنی شروع و استمرار یک رابطه ی روشن در یک زندگیِ به اصطلاح مرفه . مرفح!!!!
یک زن برای شاداب سازی یک خانه " خانه داری نمی کند " یک زن علاقه اش به پیوستگی روزهای خوش در کنار خانواده اش هست
خوداشتغالی زنان را در این عصر یک تیک می زنم / زنی که هنر دارد و از هنرش استفاده کند بیشتر در جامعه شناسانده می شود تا زنی که بیکار پیِ هم صحبتی با همسایه و ......
بیکاری فاجعه است ولی مرگبار نیست هنوزْ/ زنی که مرد خانه اش تامینش کند و در کنارش احساس کمبود نکند زنِ موفقی ست و موفق تر زمانی که یک شغل نیمه وقتی برای خودش ردیف می کند "

هر کسی دیدگاه خاصی داره
من به شخصه معتقدم کارهای سخت برای یک زن هرگز نباید تعریف بشه ./ دبیری و  کتابداری  شغلهای کم استرس تری هستند نسبت به شغل های وکالت و پرستاری و ....
آرامش روحی و روانی یک زن در خانواده فوق العاده مهمه
یاد یه دوستی افتادم توی شبکه که ارشد روانشناسی بود / چقدر جای کامنتش خالیه برای این پستت
اسمش یادم نیست ولی .

پُست خوبیه این / دوسدارم نظرای این پُست رو بخونمش




پاسخ:
تحلیلت رو خوب شروع کردی ولی وسطهای کار انگار جانب هر دو نظریه رو گرفتی!
من دنبال جواب صریح و روشنم
اینکه کدوم رو ترجیح میدی؟
زن خانه دار موفق یا زن شاغل موفق؟
زن خانه داری که داناست و تعیین کننده
صرفا به تجملات و حرفهای صدتا یه غاز فکر نمیکنه
منظورت مژده است؟>
حتما ازش میخوام که بیاد بخونه این پست رو
ممنون از نظر مفصلت
آره
مژده خودشهههههههه

" خود اشتغالی " ِ زن. خانه داری هرگز خوب نبوده و نیست



پاسخ:
پس تو با کار کردن زن موافقی!
تا جایی که یادم میاد قبلا طرفدار زنهای خانه دار بودیا!
اصلا و ابدا//من!!!
پس چرا همیشه دغدغه ی کتابدار شدن رو دارم نسریــــــــــــــــــــــــن
پاسخ:
منظورم بعد از ازدواج بود مینا
لابد یادت رفته میگکفتی ترجیح میدم بعد از ازدواج خانه دار باشم
سلام نسرین جونی :*
همه این تفکرو دارن چون اغلب خانم های خونه دار اینگونه هستند! من نمیشناسم خانوم خونه داری رو که کلاس شنا بره یا زبان یاد بگیره ! نهایت فعالیتشون شرکت در کلاس های هنری و خانه داری هست ! که البته مفیده ولی خب کمتر دنبال علم جدید هستند!
از اون طرف می بینم که این دو گروه حسرت همدیگه رو میخورن ! شاغل دوس داره خونه دار باشه و  خونه دار ....
میدونی !آدم باید تصمیمشو بگیره !وگرنه میشه جز این آدمای غرغرو!
من میگم یک خانوم بهتره هر دو رو داشته باشه! ولی این به شرطی ممکن هست که یه کار راحت و با ساعت کاری کم داشته باشه! و گرنه خسته میشه و کمتر میتونه تو خونه وقت بزاره
از اون طرف کسی که خونه داری رو انتخاب کرده باید اونقدری خودشو به روز نگه داره که هیچوقت عقب بودن از سایرین رو حس نکنه !
من خیلی به این موضوع فکر کردم و انصافا هم تصمیم گیری سختی هست!
من انشالله تا زمانی که نی نی نداشته باشم شاغل خواهم بود :) 
پاسخ:
سلام عزیزم!
تحلیلت رو قبول دارم
منم به شدت طرفدار این رویه هستم
ولی شغل پاره وقت مناسب واقعا کم پیدا میشه!

منم ترجیح میدم خانه دار باشم! هم به دلایلی که گفتی هم بخاطر روحیات خودم...الان خواهرم همین نظر رو داره که زنای خانه دار نسبت به ما ارج و قرب بیشتری دارن! از طرفی هم از شاغل بودن راضیه!! فک میکنه اگه نره سرکار از بقیه همکاراش که متاهلن کم میاره!!
کاش یه مشاغل خاصی رو برا خانوما در نظر میگرفتن که هم پاره وقت باشه هم با روحیاتشون سازگار باشه هم جای پیشرفت داشته باشه..
پاسخ:
میتونیم خودمون این مشاغل پاره وقت رو ایجاد کنیم نظرت چیه؟؟
این روزها بدجوری زده به سرم برم کارآفرین بشم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">