گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

دو قطب مثبت یا منفی؟!

چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۲۵ ب.ظ

هوالمحبوب

چند ماه پیش وقتی داشتم کلمات متضاد را به بچه های کلاس چهارمی یاد میدادم از بچه ها خواستم هر دو کلمه ای که به نظرشان مفهوم تضاد را می رساند نام ببرند. بچه ها شروع کردند به ردیف کردن کلمات متضاد و من روی تخته همه را نوشتم.

تا اینکه رسیدیم به دو کلمه ی «دختر = پسر» ،«زن=مرد»

بچه ها این دو جفت کلمه را به اسم کلمات مخالف می شناختند.

اما من یک لحظه فکر کردم اگر این بچه های ده ساله با همین تفکر رشد کنند در آینده نیز در جامعه  شاهد جنگ های جنسیتی خواهیم بود. مثل دوران ما دخترها فمنیسم را علم خواهند کرد و پسرها  مرد سالاری را.

گفتم دخترهای خوب دو کلمه ی دختر- پسر مخالف و متضاد هم نیستند بلکه کامل کننده ی همدیگه اند(حالا بماند که چه بدبختی کشیدم برای تعریف کلمه ی مکمل!)

متاسفانه در جامعه ای زندگی میکنیم که تا قبل از ازدواج از جنس مخالف بد میگوییم و تا میتوانیم در بحث های جنسیتی طرفداری جنسیت خودمان را میکنیم و به انحای مختلف سعی میکنیم جنس مخالف را سرکوب و تحقیر کنیم؛ حتی اگر ته دلمان هم عقیده ی چندانی به حرفهای گفته شده نداشته باشیم! و این بدترین شکل تربیت در یک جامعه ی اسلامی است. جامعه ای که قرار است پیام آور صلح و مهر باشد و مرمان جامعه باید در کمال آرامش روانی در کنار هم زندگی کنند.

دخترها و پسرها، زن ها و مردها، مادرها و پدرها، از آن دست کلمه هایی هستند که شکل گرفته اند تا در کنار همدیگر رشد کنند و وجود همدیگر را به تکامل برسانند.

خیلی وقت است که دارم روی این تفکر جنسیت گرا فکر میکنم و سعی میکنم خودم را از گرفتار شدن در دام آن رها کنم.

طبیعی است که من از موفقیت و رشد زنان و دختران جامعه ام به وجد بیایم اما این به معنای نادیده گرفتن ضعف ها و اشتباهات هم جنسانم نیست.

طبیعی است که به عنوان یک زن از پایمال شدن حقوق شهروندی ام توسط مردان جامعه ناراحت باشم اما این به معنای فراموش کردن رفتارهای خوب و برخوردهای سنجیده و انسانی مردان جامعه نیست.

جامعه ی ما هم مثل هر جامعه ی رو به پیشرفت دیگری با آسیب های عدیده ای دست به گریبان است. تمام مشکلات اجتماعی را هم میتوان در کانون خانواده ها ریشه یابی کرد. اینکه فساد اخلاقی در جامعه افزایش یافته است و یا خیانت های فکری و رفتاری در جامعه فزونی گرفته است، چیزی است که نمیتوان کتمانش کرد. اما اینکه نوک پیکان انتقادات را به سمت یک جنس خاص بگیریم و فقط و فقط انحراف اخلاقی زنان و رفتارهای نسنجیده ی زنان را عامل فروپاشی کانون خانواده و ویرانی اجتماع انسانی قلمداد کنیم بسیار دور از انصاف خواهد بود.

وقتی با یک پدیده ی اجتماعی رو به رو میشویم سعی کنیم فراتر از نگاه جنسیتی به موضوع، نگاه انسانی داشته باشیم.


  • ۹۵/۰۳/۱۹
  • نسرین

من و دانش اموزانم

نظرات  (۷)

خیلی عالی
ولی شما هی بگو کو گوش شنوا
جامعه ما تا بوده همین بوده و خواهد بود خواهری
پاسخ:
مرسی
بله متاسفانه

به بحث خوبی اشاره کرده ای

به نظر من هر قدر بین انسانها فاصله ی جنسیتی انداخته بشه انحرافات هم زیاد خواهد بود

پاسخ:
موافقم
چه نگاهِ خوبی

قربانِ همان نگاهتْ
پاسخ:
ممنون ازت مینایی
  • فاطمه نیکروی
  • به به چه معلم خوب و وظیفه شنااااااسی :)

    یادم میاد که همیشه تو جمع دوستام یه مشکلی داشتم ! بیشتر تو دوران دانشگاه ! همشون تظاهر میکردن که مخالف ازدواج و جنس مذکر و زندگی مشترک و این چیزا هستن (شایدم واقعا بودن!) ولی من مخالف نبودم بلکه بسیار دوس میداشتم :))))  خواستم بگم اینی که میگی رو با چشمای خودم دیدم !
    پاسخ:
    ممنونم :)))
    تو که ازم تعری فمیکنی کلا خوش خوشانم میشه فاطی:)
    اره خودمم همیشه اینو لمس کردم متاسفانه
    منم مثل تو همیشه دوست داشتم ازدواج رو
    کلا ادامه ی زندگیه
  • فاطمه نیکروی
  • تعریف نیس حقیقته :*****
    پاسخ:
    فدات:)
    خیلی خوبه 
    پاسخ:
    تشکر
  • بهار نارنج
  • جان خودم هر کی این حرفا رو میزنه دروغ میگه! مگه میشه آدم از ته دلش از جنس مخالف بدش بیاد یا عقده داشته باشه در موردشون؟!

    لاقل برا من یکی قابل هضم نیست خخخ خدا شفا بده

    این حرکتتو در تربیت نوگلان دوس داشتم:)
    پاسخ:
    به جان خودم خیل یها از یان حرفها میزنن
    ولی اینکه از ته دلشون میزنن یا نه نمیدونم!
    یکی رو میشناسم از نزدیک گه کلا فک میکنه هر دختری 5-6 تا دوست پسر داشته
    و کلی رابطه ی نافرجام عشقی!
    یعنی دخترها رو اینجوری شناخته!
    منم هر چقدر تلاش میکنم نتیجه نمیده!
    یعنی منطق نداره
    فک میکنه دخترها با آدم فضایی ها دوست میشن نه با پسرهای هم جنس خودش!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">