گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

فروشنده

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۱۹ ب.ظ

هوالمحبوب


بازیگران: شهاب حسینی(عماد)، ترانه علیدوستی(رعنا)، بابک کریمی(بابک)، مینا ساداتی و ....

خلاصه: فیلم داستان زوجی جوان است که بازیگر تئاتر هستند و در بعد از  اسباب کشی به  خانه ی جدید متوجه می شوند که مستاجر قبلی آن خانه زنی روسپی بوده و همین آغاز ماجراست....

جوایز: بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگری مرد برای اصغر فرهادی و شهاب حسینی

دیروز قرار بود برای تماشای لانتوری به سینما برویم. اما وسط های مسیر تصمیم گرفتیم کمی راه مان را دورتر کنیم و برویم سراغ سینما ناجی، که میزبان فیلم فروشنده ی اصغر فرهادی است.

ساعت چند دقیقه ای از دو گذشته بود که وارد سالن شدیم. فیلم راس ساعت دو شروع شده بود.سکانس اول که با دوربین رو دست گرفته شده بود؛ شروع یک فاجعه را نوید میداد. ساختمانی عریض و طویل که به دلیل گودبرداری دچار لرزش های شدید شده و همه ی همسایه ها از ترس فرو ریختن خانه هایشان از خانه فرار میکنند. فیلم در همان چند دقیقه ی اول درگیرت میکند و در همان چند دقیقه ی اول کدهایی ارائه می کند که در طول فیلم واکاوی خواهد شد.

نکته ای که در اول کار باید روشن شود این است که در حین تماشای فیلم و در حین روایت داستان عماد و رعنا باید حواست توامان به قصه ی تئاتری که آنها بازی میکنند نیز باشد؛ تئاتر مرگ فروشنده نوشته ی آرتور میلر، در واقع به موازات قصه ی اصلی بازگویی می شود، شخصیت ها و دیالوگ ها ارتباط معنایی خاصی با قصه ی اصلی دارند.

هم زمان با تماشای فیلم نکته های گنگ و ابهامات را با کمک همدیگر حل میکردیم این صحبت ها حین تماشای فیلم به نظرم جذاب است و میتواند به درک ماجرا کمک کند؛

فیلم تا انتها ابهامات خودش را حفظ میکند گره ها یکی یکی گشوده می شوند و ماجرا شکل و شمایل درستی دارد.فیلم داستان تردید ها، و ترس ها، شک ، و در نهایت انتقام است.

بازی شهاب حسینی مثل همیشه عالی بود به نظرم از قالب همیشگی خارج شده و تصویر جدیدی ارائه میکند. سیمای یک معلم ادبیات و برخوردش با شیطنت های شاگردانش، سیمای یک بازیگر تئاتر که در حین بازی حواسش به اشک های همسرش نیز هست، و سیمای یک مرد که به دنبال انتقام است.

دلم نمیخواست با نقد تخصصی داستان را لو بدهم بیشتر ترجیح میدادم با معرفی مختصر شما را به تماشای فیلم ترغیب کنم، درباره ی سینمای اصغر فرهادی جبهه گیری های زیادی میشود، عده ای سینه چاک فیلم های او هستند و عده ای مخالف صد در صدی اش، مخالفت هایی که بیشتر شبیه غرض ورزی است تا انتقاد سازنده. به شخصه ترجیح میدهم فیلم ساز را با اثرش نقد کنم تا با رفتار شخصی و حواشی دور و برش. سینما را یک سرگرمی میدانم تا یک صنعت. به همین دلیل نه به سفارشی سازی هایش کاری دارم نه به سیاه نمایی هایش. فروشنده را بیشتر از گذشته پسندیدم. ولی هنوز هم درباره ی الی چیز دیگری است....

  • ۹۵/۰۶/۲۴
  • نسرین

فیلم بازی

نظرات  (۹)

چه قدر این روزها زمزمه " متنوع هست " / تنوع در زمزمه تغییر در لحظه لحظه ی زنده گیست جانمْ


مستدام به روز و روزو روزهات ........

اما در باره فیلمْ :
که متاسفانه ندیدمش و با مختصر بندانه ای که نوشته ای ، حس می کنم فیلمِ خوش ریتمی باشد .
ممنون که تماشایت را به زمزمه نشسته ای .
پاسخ:
حال زمزمه ها هم بستگی به حال نویسنده اش داره
هر چقدر اینجا متنوع تر و پر بار تر باشه
حال منم خوبه
شور و هیجان داره موج میزنه تو زندگی
و لحظه شماری برای یک شروع جانانه
مهر در راهه
و تپش قلب ها داره گوش میرسه
سلام زندگی سلام مدرسه سلام بچه ها:)
شایدد ببینمش!
پاسخ:
کار خوبی میکنی
  • فرناز فرزان
  • سلام
    تیزر این فیلم رو در یوتیوب دیدم باید قشنگ باشه.
    پاسخ:
    سلام
    من که خوشم اومد ازش
    الان یک هفته ای میشه که همش دارم امار دو تا سینمای شهرو درمیارم ببینم کدومشون فروشنده رو میارن! تازه یکی دو روزی میشه که سینما مهتاب اورده و همین هفته ان شاالله با دوستم میریم ببینیمش:) بسی ذوق دارم
    مرسی از معرفی مختصر مفیدت نسرینی:)
    پاسخ:
    خب خدا رو شکر که بالاخره آوردن تو شهر شمام
    امیدوارم خوشت بیاد ازش:)
    زمزمه های تنهایی سلام  دوست عزیز خواستین بیایین دنبال کنید 
    منم دنبالتون خواهم کرد (حتما)
    پاسخ:
    سلام
    سلام
    با اینکه زیاد اهل فیلم نیستم ولی با توجه به نوشته شما مشتاق شدم فیلم رو ببینم. ولی حیف که اینجاسینما نداره و باید یکی دو ساعتی الاف بشم تا برسم به سینما

    پاسخ:
    سلام
    دیدن فیلم به علافی می ارزه قطعا
    کلا برای فرهنگ باید زحمت کشید اینم مث کتاب چه فرقی میکنه
    راستی خوش آمدید چه عجب؟ این طرفا؟ :)
    دیگه راه گم کردیم گذرمون به این طرفا افتاده بود گفتیم یه سری هم به شما بزنیم
    پاسخ:
    اصلا هم تابلو نبود:))
    فیلم فروشنده را دیدم خووب بود

     اما درباره الی را هرگز نپسندیدم
    پاسخ:
    سلیقه ها متفاوته دیگه:)
  • فاطمه نیکروی
  • سلام نسرین جووووووووووووون
    خوبی عزیزم ؟
    عه چه جالب ! من تعریف این فیلمو زیاد شنیدم ولی نمیدونستم اکران شده ! حتما باید برم ببینمش:)
    من درباره الی رو چندسال پیش دیدم و یادمه هیچی ازش نفهمیدم :| شاید الان اگه نگا کنم بهتر درکش کنم ! شاید!!
    پاسخ:
    سلام عروس خانوم بی معرفت!
    اره با از اواسط شهریور اکرانه
    شمام با اقاتون برید ببینید بانو:)
    که 25 شهریور و اینا دیگه ؟
    باشه آقا من دارم از تک تک تون یاد میگیرم:))
    یهو جیم شدم قشنگ گوشی دست تون بیاد چی به چیه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">