گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

چگونه معلم ادبیات خوبی باشیم؟

شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۰۵:۰۳ ب.ظ

هوالمحبوب

کاش می توانستم تمام وقت خود را در راه خلاقیت صرف کنم. نه تکلیفی می دادم و نه منتظر تکلیف بودم. نه انتظاری داشتم و نه بابت برآورده نشدن خواسته هایم غمگین و گاه عصبانی می شدم. کاش می توانستم دانش آموز درس نخوان را هم اندازه ی دانش آموز درس خوان دوست بدارم. کاش می شد، بی توقع معلمی کرد. دنبال راهی بود که دانش آموز بهتر یاد بگیرد. کاش جای دستور زبان و صنایع ادبی، نحوه ی مهربانی کردن را بهشان آموخت. البته این را می دانم که چنین آموزشی ابتدا، مستلزم آن است که خودم اینها را فرا گرفته باشم!
وجودم سرشار از عشق باشد، بی صدای بلند، بی گله گذاری، بی ناراحتی برای درس نخواندن، پر از درک کردن، پر از مهربانی بی حد و حصر و پر از دست نوازش بر سر دانش آموزان. علی را هم دوست بدارم، حتی اگر سرکش و بی نظم است، حتی اگر توانایی هایش محدود است، شروین را هم دوست بدارم حتی اگر قلدر و بی ادب است، عسل را دوست داشته باشم حتی اگر برای هر تکلیف ننوشته به روح پدرش قسمم می دهد، یامور را هم دوست بدارم حتی اگر چشم های درشت سیاهش دروغگو باشد و پر از تنبلی برای درس نخواندن.
امروز توی کلاس مشاعره کردیم. همه ی بچه ها با کتاب شعر در یک گروه و من تنهایی بی کتاب در یک گروه. تلاش شان برای پیدا کردن شعر ستودنی بود. شعر ها را غلط می خواندن اما لذت وصف ناشدنی در نگاه شان بود. همان نگاهی که وقتی میخواهیم بازی املا انجام دهیم. چون پای جایزه در میان است، برای هم کری می خوانند، زور می زنند تا کلمات بیشتری بنویسند. در این حالت من خوشحال ترین معلم روی زمینم. چرا که هم درسم را داده ام هم دانش آموزم درسش را یاد گرفته هم خسته و دل زده نشده است. تا عمر دارم به جان وزیر فعلی دعا خواهم کرد که فرصت نفس کشیدن و معلمی کردن را برایمان فراهم آورده است. لعن و نفرین ابدی ام هم نثار کسانی که بخواهند سد راه تحول نظام آموزشی در این کشور شوند!
  • ۹۶/۱۲/۱۹
  • نسرین

من و دانش اموزانم

نظرات  (۱۲)

زنده باشید

www.sanayepress.com

پاسخ:
ممنونم!
سلام :)
درود بر معلمان مخصوصاً ادبیات :))
پاسخ:
سلام
تشکر
به نظرم بچه باید بیشتر با گنجینه فاخر شعر و ادب فارسی آشنا بشن :)

ادبیات تاثیر بسزایی در شکل گیری شخصیت بچه ها داره .
پاسخ:
ممنونم
یامور چجوری تلفظ میشه؟ 
کلاس چندم تدریس می کنی و ... یه تیکه فکر کردم مثلا تو روستایی جایی هستی که دختر و پسر با هم تو کلاسند...
پاسخ:
خب الان طرز تلفظش رو چطوری برات بگم؟؟
یامور(هیچ فتحه و کسره ای براش استفاده نکن. مور مثل اول مورچه:) به معنای باران هست در زبان ترکی)
کلاس ششم تدریس میکنم.
برای بار چندم توضیح میدم که بچه های ما مختلط نیستن.
مدرسه مون دو تا شعبه ی پسرانه و دخترانه داره
منم تو هر دو شعبه تدریس میکنم.
خوب آره می دونم مختلط نیستن چون عکس گذاشته بودی 
دو تا شعبه با یک مدیر؟ (نیای منو بزنی بگی برای بار چندم هاااا) 
اَی خدا یاموَر تو دهنم افتاد :| 
یامور یامور یامور (تکرار می کنم:)) 
کار با پسر بچه ها خوب بید :) 
عاشق بچه هام ^____^
مخصوصا پسرها 
خوش به حالت :) 
پاسخ:
نه دو تا شعبه با دو تا مدیر :)
آره واقعا خوش میگذره باهاشون
یه پسر دایی دارم کلاس ششمه 
عاشششقشم یعنی 
باز خونواده گیر میدن چته :| 
به زن داییم میگم من باورم نمیشه سه سال دیگه این نامحرمه :/ میگه تا هجده سالگی برا تو راحت باش :) یعنی بغلش می کنم 

پاسخ:
ای جانممممممممم :)
منم دوست داشتم می شد 
گاهی دلم میخواست بغل شون کنم :)
خوب بکن 
چه ایرادی داره؟ 
پاسخ:
معلمی گفتن دانش اموزی گفتن
نمیشه که
جدی؟ وع چه مسخره 
ولی من اونننقدر با بچه ها صمیمی برخورد می کنم که همکارا میگن چکاره ته؟ منم میگم هیچ کاره بچه است بچه (تزمم اینه بچه ترسیده سعی کن یک کم از ترسش را بگیری)
پاسخ:
منم خیلی مهربون و رفیقم باهاشون
ولی خب معلمی شغلیه که باید به هزار نفر جواب پس بدی
پسرای  هم تو سن بلوغ هستن و یکم آسیب پذیر
باید چارچوب ها حفظ شه
آره ما هم باید به هزار نفر جواب پس بدیم :| 
البته اون صمیمی رفتار کردنم با بچه هاست 
نه با نوجوونا 
نوجوون همون پسردایی ام :) 
پاسخ:
:))
  • آشنای غریب
  • انگار یه غلط تایپی رخ داده
    (چون پای جایزه در میان است، برای هم کری می خوانند، زور «می زننند»)
    مهران مدیری تو برنامه دورهمی گفت من عاشق 13.5 بودم
    گفت کارنامه بچمو که گرفتم 13.5 معدلش شده بود 
    از خوشحالی اون متصدی رو ماچش کردم

    بعد توضیح جالبی داد گفت:
    13.5 یعنی بچه شلوغی هاش رو کرده بازی هاش رو کرده ورجه وورجه هاشو انجام داده و درساش رو هم به مقداری که لازم بوده خونده

    چیه امروز مد شده همه میخوان بیست بگیرن؟
    پاسخ:
    من کلا طرفدار این سیستم آموزشی ام 
    ولی نمیذارن!
    از مدرسه هرگز مطلَب عشق که آنجاست
    لوحی سیه و چند بدآموز و دگر هیچ
    روح پدرم شاد که میگفت به استاد
    فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ ...
    پاسخ:
    در کل به طور خلاصه
    در مدرسه از نشاط ما کم کردن
    امید که نسل فعلی عشق رو بیاموزه 
    خدا بر معلمان خوب بیافزاید و از معلمان بد بکاهد ان شالله.
    دستتون درد نکنه که اینقدر هوای دانش آموزا رو دارید. من از طرف جمیع دانش آموزای دهه شصت و هفتاد ازتون تشکر می کنم.
    پاسخ:
    آمین
    اصولا آدما زیاد از خودشون  تعریف میکنن!
    شما زیاد جدی نگیرید....
    اونقدرا خوب نیستم بابا

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">