گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

لبخند خدا

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳ ب.ظ

هوالمحبوب

 

چند بار توی زندگیم لبخند خدا رو بالای سرم حس کردم، چند بار قشنگ برام مجسم بوده که خدا الان ازم راضیه. برای سی سال زندگی، شاید کم به نظر برسه؛ ولی خب بازم بهتر از اینه که همیشه تو شک و تردید این باشیم که خدا ازمون راضی هست یا نه. به دفعه های قبلی کاری ندارم. اما الان که دارم تو آخرین لحظه های ماه رمضان این ها رو براتون می نویسم، حس می کنم خدا داره به معدود بنده هایی که به عهد و پیمان چند صد ساله اش وفادار هستند، لبخند میزنه. همه ی اون آدم هایی که هر کدوم شون هزار و یک بهانه داشتن برای فراموش کردن، برای ندیده گرفتن، برای غر زدن، اما موندن و این لحظه های قشنگ رو رقم زدن. عمیقا از اینکه می دیدم کسی روزه داره خوشحال می شدم. از اینکه می دیدم بعضی ها که نمی تونن روزه بگیرن، ولی حسرت عجیبی تو دلشون هست، خوشحال می شدم، از اینکه می دیدم کسی به هر دلیلی روزه نمی گیره، ولی افتخار هم نمی کنه بهش و همش حواسش به ما روزه دارها هست؛ خوشحال می شدم. می دونم هر کس حق انتخاب داره. برای پوشش، برای روابطش، برای اعتقادش، برای همه ی امور زندگیش. ولی این حق رو برای خودم قائل هستم که به خاطر لبخند خدا خوشحال باشم و تبریک بگم به همه ی اون معدود کسایی که هنوز به سنت قدیم ماه رمضون، حال دلشون تغییر می کنه.

 حال دلم عجیب خوبه. سرم بالاست، حس خوبی توی تک تک سلول های بدنم موج می زنه. نه اشتباه نکنین، نمیخوام بگم که من خیلی آدم خوبی ام و خیلی حال می کنم با خودم. هر کی ندونه شماهایی که چند ساله زمزمه های من رو می خونید از میزان غر زدن هام با خبرین. از میزان غمی که همیشه توی نوشته هام بوده با خبرین.
هیچ کس نمی تونه ادعا کنه که همیشه از خودش و عملکردش راضیه. آدم ها همیشه بهترین قاضی اعمال خودشون هستن. هیچ کس اندازه ی خود آدم از سُر خوردن هاش، از کج رفتن هاش، از اشتباهاتش، از یواشکی هاش، با خبر نیست. شاید از دور خیلی آدم موجهی به نظر برسم، ولی خودم در درون خودم همیشه این حس بد نارضایتی رو از خودم داشتم. ولی الان می خوام از خودم، از تک تک اون هایی که این ماه وفادارانه پای اعتقادشون موندن تشکر کنم. خیلی حرفه میون این همه بی اعتقادی، میون این همه بی عدالتی، میون این همه درد برای کشیدن، میون این همه غر برای زدن، سرت رو بندازی پایین و به خدا لبخند بزنی.

از خدا ممنونم که این ماه رو نفس کشیدم و دلم آروم شد. ممنونم که دیگه هیچ کینه ای ازش ندارم، هیچ حس بدی تو وجودم نیست. ممنونم که اینقدر آرومم. فقط امیدوارم این حس خوب امتداد داشته باشه. این امیدواری ادامه داشته باشه.

می خواستم یه چیزی هم بگم به همه ی اون هایی که چند ساعت مونده به اذان، سر ظهر، عکس خوشمزه هاشون رو به اشتراک می ذاشتن، اما نمیگم. خدا هر کس رو با قلبش محشور کنه.

از تک تک تون قبول باشه، عیدتون هم مبارک. که عید واقعی روزه دار همین لحظه های ناب خلوت با خداست.

دلم میخواست عمیقا قربون خودمون برم توی این نوشته. اشکالی که نداره؟

  • ۹۷/۰۳/۲۳
  • نسرین

از خوشبختی هایم

نظرات  (۱۵)

بیا من خودم قربونت میرم با این حس خوبی که داری و البته به این حست غبطه میخورم چون واسه من فک کنم تنها چیزی که ماه رمضون داشت گشنگی و تشنگی بود! چون همش حرص خوردم، همش استرس کشیدم، همش ناراحت شدم، همش غصه خوردم... 
اصلا هم حال خوبی بهم دست نداد و واسه تموم شدنش لحظه شماری کردم... تا لحظه ی آخر هم شاکی ام... از خودم، از چیزایی که میخواستم و نشد، از همه چی.... حال خوش واسه بهترین بنده های خداست.... خوش بحالت که یکی از اونایی...
پاسخ:
عزیزم:)

ببین زهرا، من هم غر زدم، من هم خسته شدم بعضی لحظه ها.
خب طبیعیه 17 ساعت روزه داری کم کاری نیست اونم برای کسایی که شاغل هستن و همش نخوردن و نخوابیدن
کم خوابی اذیت می کنه و....

امیدوار باش هنوز یک روزش باقیه
اگر قسمتت باشه حتما خدا بهت میده
منو وارد این بازی های پیچیده نکنا
من اگه جزو اون ها باشم خدا باید به حالم گریه کنه که :)
قشنگ ترین و پر از انرژی مثبت ترین و پر لبخند ترین و دلنشین ترین و ترین و ترین و ترین بود و هست این پست و این کلمات و این حال و این احساس (((((:  ♥♥♥♥♥ 
پاسخ:
ولی ممنونم ازت مستور نازنین :)
کامنت توم جزو دلنشین ترین بازخوردها بود برام
ممنون که حس خوبم رو درک کردی:)
چجوری حس کردی خدا بهت لبخند میزنه؟ (اون چند بار) 
از رضایت درونی خودت؟ 
از شب قدر اول که رد شد 
دیگه ماه رمضون واسم تموم شد انگار 
دچار یک عصبانیت وحشتناک زننده ی اعصاب خورد کن شدم 
هر سال شبهای قدر پریود بودم و امسال خیر سرم نبودم! چون اون سالها گند می زدم به همه چی و امسالم مخصوصا شب بیست و یکم همین کار رو کردم!
هه! 
منم سنتهای خاص خودم رو دارم! 
دعوا با مامان دقیقا تو همین روزها شد 
نماز قضا در دو روز در حالی که بیدار و هوشیار بودم 
دور قرآنی که خواستم سنگین برندارم و صرفا روزی یک حزب برداشتم اما فکر کنم حداقل این ده روز آخر رو ول کردم...
همین دیگه 
حال خوبت مستدام 
پاسخ:
به نظرم حس رضایت درونی مهمترین نکته اش بود.
دوم اینکه یه سری خواسته های کوچیک با زبون روزه فورا برآورده می شد شاید چیزهای یک هبرای بقیه اهمیت نداشته باشه برای من یه نوشنه از لبخند خدا بود.
همین که کمتر غر زدم، وقتم ور تلف نکردم چندان. و....
همین که فرصت رفتن به احیا برام مهیا شد و...
دور قرآن رو کلا نتونستم شروع کنم امسال چون سرم حسابی شلوغ بود و از این بابت حسابی متاسفم برای خودم.
ببین اگه بخوام نکته های منفی رو بشمارم شاید من خطاهام بیشتر از تو باشه
ولی سعی کن خوبی هاش رو ببینی اینجوری همیشه حال دلت بهتره

لبخد خدا همیشگی:)
پاسخ:
ان شالله
ممنونم آلاء جانم :)
خوب مال من سال به سال آب میره خوبیاش 
امسال بگم شب نوزدهمم خوب بود؟ 
پس چرا این همه حالم بده؟ 
ولش کن چرا تو رو اذیت کنم، بیخیال :)
پاسخ:
نه من خوشحال میشم اگه درد دل کردن حالت رو خوب میکنه حاضرم ساعت ها گوش بدم
البته اگه بتونم جلوی پر حرفی خودم رو بگیرم :)
آدم ها هر لحظه یه حالی دارن

خانم معلمِ مهربونِ همه‌ی ما بودید و هستید مهربون جانِ جانان ^_^
خدا رو شکر که حالِ دلتون اینقدر خوبه. واسه ما ها هم یه کوچولو دعا کنید :)
عیدتون هم کلی مبارک
پاسخ:
ممنون خانم دکتر جونم :)
خیلی خیلی لطف داری
دعا که چشم کردم و از این به بعد هم حتما :)
عید شمام مبارک
از این لبخندای بزرگ که پر از حس و حال خوبن، دیدی؟ از همونا دقیقا ^_^
پاسخ:
بله دیدم:)
خیلی هم ممنون من هم از همین لبخندها برای شما آرزو می کنم :)
سلام
نماز روزه هاتون قبول
عیدتون هم مبارک
برای این نوشته دو تا نوشابه برای خودتون باز کنید!..اشکالی نداره
ولی این تویوتای اف جی من چی شد بالاخره؟؟؟؟؟!!!!
پاسخ:
سلام
از شما هم قبول باشه
ممنانم:)
اطلاع دادن از بالا که به علت بالا رفتن قیمت دلار جای تویوتا ال 90 میدن!
بزنم به نام تون؟
ایشالا که لبخند خدا همراه همیشگی زندگیتون باشه

با همین حال خوبتون واسه ما هم دعا کنید
پاسخ:
ممنونم
ان شالله همراه هممون
محتاجیم به دعا
چشم
مرسی
نه زحمت نکشید
تویوتای اف جی من زدن نابود کردن میگن ال 90
اونم یکی دو روز دیگه میگید دلار بازم گرون شده بجای ال 90 دوچرخه بهت بدیم؟
پس این دعاهای شما کی میگیره؟!!
پاسخ:
:)
دست من نیست که من فقط یه وسیله ام
بعدشم به نظرم دوچرخه  خیلی سالم تره:)
تازه تو برج شمام که معلوم نیست قراره چه بلایی سر تویوتا بیاد بهتره روی دو چرخه بیشتر فکر کنید
من باز هم در خدمت تون هستم به هر حال :)
لبخند خدا به شما مستدام تا یوم القیامه...
پاسخ:
ممنونم:)
ان شاءالله:)
قابل ذکره که ما تو طبقات پائینی برج پارکینگ داریم..اون ماشینه بیرون برج بوده
حالا تا ماه رمضون تموم نشده پس بیزحمت دعا کنید یه تویوتای اف جی و یه ال 90 و یه دوچرخه همراه با یک خانم آلمانی تا قبل عید فطر دست منو بگیره..مرسی
پاسخ:
خب اینجوری نمیشه که برادر من
دعاها قاطی پاطی شدن
همشون برای شما یکم زیاد نیست؟
یه پارکینگ دارین نه سه تا
یکم منصف باشین
خانم آلمانی به نظرم کافیه دیگه
بقیه اش رو بذارین به ما مجردهای بدبخت برسه:)
نه پس اگر یکی هست همون تویوتای اف جی
خانم آلمانی تا چند ماه زبونشو نمیفهمم ممکنه با ملاقه بزنه تو ملاجم!
همون تویوتا  خوبه...
فقط این دفعه اگر نشه اینترنت تبریز رو قطع میکنم کلا!
پاسخ:
نه دیگه نشد
خانم آلمانی الان تو مسیر برج شماست:)
بعدشم من چیکاره بیدم ؟؟
اینترنت تبریز دست شماست مگه؟
اومدیم صواب کنیم کباب شدیم رفتا :)
عه داره میاد؟ حالا من چی بپوشم؟؟؟!!!

اینترنتتون که قطع شد متوجه میشید به آرزوهای یه آدم ضجر کشید‌ه‌ی چشم به در شوخی نکنید!!!
پاسخ:
آلمانی ها کلا آدم های خاکی  هستن
راحت باشین😁
ای بابا مث اینکه بدهکارم شدما😕
من کی خندیدم آخه؟ ☹️😭😭
خیلی خوب نوشته بودی .
می دونی دین ما و راه صحبت کردنمون با خدا یک حس درونی ست و درون خودمون یافت میشه . بعضی ها حسش می کنند و بعضی ها نه .
این روزها هممون تحت فشار های زیادی هستیم . فشار های مادی و معنوی و انسانی . مشکلات بزرگ و کوچیک که گاهی واقعا از سطح تحملمون بیشتر میشه ولی من فکر می کنم که خدا هست .
توی این روز های سخت خیلی سخت تر میشه که آدم به خدا بتونه ایمان بیاره. می دونی وقتی مشکلات شدید تر و شدید تر میشن و به حدی می رسن که نزدیک به شکستن استخوان میرسن اونجاست که خیلی سخت تر میشه باور کردن چون ما انسان ها توی اعتقاداتمون صفر و یکی شدیم . وقتی که هی می خوایم و هی نمی ده میگیم نیست و وقتی هی می خوایم و هی می ده میگیم واو پس هست . که میده.
ولی خب عید مبارک باشه و ایشالا روزه هات هم قبول باشه .
می دونی بعضی وقت ها از این که ماه رمضان ایران نیستم خیلی دلم میگیره . خیلی ها که زیاد مذهبی نباشن شاید به من خر بگن و بگن دیوانه ای و..
ولی من دلم برای اون حس و حالت خیلی خیلی تنگ شده
مخصوصا برای اون حس و حال قدیمی اوروشلوخ :)
پاسخ:
آدم ها در کل بنده های بی معرفتی هستن. هیچ وقت حکمت خدا رو درک نمی کنن
درسته که سختی ها توی زندگی بعضی ها بیش از حد تصور و تحمله ولی باز هم همین که دلخوشیم به بودن خدا کافیه
ممنونم شما قشنگ خوندی
به نظرم نظر بقیه اهمیتی نداره در این مورد مهم دل خودته
آدم ها اگه اعتقادشون درست باشه براشون مهم نیست در چه مکانی زندگی کنن
احتمالا اصلا اون جای یکه هستین راحت تر از ایران روزه داری بکنین
اینجا که دین و اعتقاد خیلی کم رنگ شده متاسفانه
ان شالله به زودی دوباره تجربه کنین همین حس های قشنگ رو

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">