گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

دوران عاشقی

جمعه, ۱ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۳ ب.ظ

هوالمحبوب

«خطر لو رفتن داستان فیلم»

امروز که نون جان دلش گرفته بود و حوصله اش سر رفته بود، پیشنهاد کرد که یه فیلم دانلود کنم که با هم ببینیم. جهت حفظ حق و حقوق تهیه کننده و پخش کننده معمولا موقع دانلود، میرم سراغ فیلم های چند سال قبل که دیگه فروش ندارن. این چند ماه اخیر فیلم زیاد دیدم. اما نون جان اصرار داشت که فیلمی باشه که من ندیده باشم و باهم از دیدنش لذت ببریم.

یکی از سخت ترین کارهای دنیا انتخاب فیلم برای خواهرجانه. فیلم حتما باید ایرانی باشه. یه سری بازیگرهایی که ازشون خوشش نمیاد، نباید توش باشن. طنز سخیف و اجتماعیِ کثیف و فقر و فلاک هم دوست نداره. فیلم حال خوب کن دوست داره که اونم باید بگردی از بین صد تا فیلم یکی رو بتونی پیدا کنی. بالاخره بعد از کنکاش فراوان رسیدم به فیلم «دوران عاشقی»

من و خواهر جان هر دومون طرفدار شهاب حسینی هستیم. اما چند سالیه از لیلا حاتمی خوشمون نمیاد ولی خب به هر حال گزینه ی خوبی بود. چون خلاصه داستانش جذبم کرد. خوشبختانه بعد از اتمام فیلم واکنش بدی نشون نداد. هر چند خیلی هم خوشش نیومد. ولی خب همین که بدش نیومده می شه، امیدوار بود.

داستان فیلم که احتمالا خیلی هاتون دیدین، درباره ی وکیل جوانی به اسم بیتاست. بیتا موکلی داره که صیغه ی یک مرد پولدار و گردن کلفت شده و ازش حامله است. ولی مرد گردن نمی گیره و نمیخواد براش شناسنامه بگیره و حق و حقوقش رو بده. بیتا توی دادگاه برنده میشه ولی مرد گردن کلفت کلی براش خط و نشون میکشه و .....

در چند روز آینده زن جوانی به دفتر بیتا مراجعه می کنه دقیقا با یه قصه ی مشابه. با این تفاوت که زن میگه شوهرش که یه مرد متاهل هست، میگه من عقیم هستم و نمیتونم بچه دار بشم و حتما این بچه ای که تو راه داری از کس دیگه ای هست. مواجه ی زن با صیغه نامه ی این زن، صحنه ی جالبیه. جایی که می فهمه مردی که ازش صحبت میشه، همسر خودشه.

یک زن متاهل در برابر خیانت همسرش واکنش های متعددی می تونه داشته باشه. سکوت و وانمود به اینکه اتفاقی نیوفتاده، داد و بیداد کردن و شکایت، تلافی و انتقام و هزارتا راه دیگه. نمیدونم یک زن عاقل در این باره چه تصمیمی می تونه بگیره که درست ترین تصمیم باشه. بیتای فیلم در ابتدا سکوت میکنه. سعی داره شوهرش رو پس بگیره از زن دوم. ولی در مواجه با حمید، خیلی چیزها رو میگه که توی خیلی از فیلم های مشابه عنوان نمیشه.

مرد داشت داد میزد که این اتفاق(خیانت به همسر) زمانی رخ داد که تو نبودی. سرت گرم پرونده هات بود. پرونده ی شهرستان داشتی، نبودی و .... قصه ی تکراری که همیشه از مردها در مقابل خیانت شون میشنویم. چه از مردها و چه از هم جنس های خودمون.

لابد به همسرت خوب نرسیدی که رفته هوو آورده سرت، لابد یه عیب و علتی داشتی دیگه، لابد خوب چشمش رو پر نکردی، و این قصه ی پر غصه ی اغلب زن هاست که قربانی خیانت همسراشون میشن. فقط یه نکته ی مهم اینجا وجود داره. اینکه آیا همه ی مرد ها چشم همسرشون رو خوب پر می کنن؟ آیا زنی توی این کشور وجود نداره که با وجود متاهل بودن تشنه ی محبت باشه؟ هیچ زنی کمبود عشق، کمبود توجه، کمبود نگاه عاشقانه و کمبود نوازش نداره؟ آیا توی این کشور همه ی مردها کامل و بی عیب و نقص هستن که در مواجه با خیانت مردها همه ی دست ها به سمت کم کاری زن نشونه میره؟

خیانت قصه ی تلخیه. چه از مرد سر بزنه و چه از زن. اما توی کشور ما زن ها تاوان بیشتری پس میدن. چه خیانت بکنن چه خیانت ببینن. سال ها قبل حتی تو قضیه ی تجاوز هم مقصر خود دخترها  بودن. که لابد مواظب حجاب و نگاه و رفتارشون نبودن. قضیه خیلی راحته. این که خیانت چرا سر میزنه دلیلش روشنه. هوس. اینکه زنی داشته باشی و بهش متعهد نباشی، اینکه مردی داشته باشی و بهش متعهد نباشی و فکر کنی نفر دوم بهتره؛ قطعا ریشه در هوس بازی داره. هیچ توجیه عقلانی دیگه ای تو کت من یکی نمیره. چون اگر طرفِ خیانت کار محق باشه میتونه اول تکلیف زندگی اولش رو مشخص بکنه بعد بره سراغ زندگی دوم.

لطفا هوس بازی ها رو توجیه نکنیم، لاپوشانی نکنیم و قربانی ها رو مقصر جلوه ندیم.

 

 

  • ۹۷/۰۴/۰۱
  • نسرین

فیلم بازی

نظرات  (۸)

متاسفانه تو مملکت ما مردها خیلی محق هستن 😥
پاسخ:
بله متاسفانه حقوق شون مساوی تره!
کاملا باهات موافقم.... جالبه که خدا تو قرآن وقتی میخواد راجع به حجاب صحبت کنه، اول میگه آقایون چشماشونو کنترل کنن، بعد میگه خانوما هم حجابشونو رعایت کنن، خب این اولویت بندی تو قرآن ابدا تصادفی نیست که بگیم حالا خدا یه چیزی گفته! درسته با حرف اون دخترای بی حجابی که به زور میخوان کارشونو توجیه کنن موافق نیستم، اما خداییش اول آقایون باید نگاه و هوسشونو کنترل کنن، بعد بیان به ما ایراد بگیرن که کوتاهی کردین و اشتباه از شما بوده! 
پاسخ:
خب دقیقا توی کشور ما رسم بر اینه که طرف اگه مشروب خوار قهار و زن باز و هرزه هم باشه سر زن صیغه ای میره استناد میکنه به قرآن!
گویا قرآن فقط تو همون یه تیکه اش مربوط به این آدم میشه!
سواستفاده کردن از قرآن و تفسیر به رای که میگن همینه دیگه!
میگن اگه شما مومنی فلان چیز هم توی قرآن هست چرا بدت اومد!
آره
پاسخ:
چی اره؟
  • آسـوکـآ آآ
  • دوران عاشقی حکایت زندگی خیلی از خوونای ماست...
    خیانت خیانته و آسمون ریسمون نداره.
    پاسخ:
    متاسفانه باید بگم بله
    این روزها ازدواج ها دوامی نداره
    حتی بعد از بیست سال
    فیلم رو دیدم . ولی اگر کسی بیاد که این فیلم رو ندیده باشه توی ذوقش می خوره چون قشنگ داستان فیلم رو لو دادی .
    اولش باید بزنی خطر: لو دادن داستان فیلم:دوران عاشقی
    اینطوری مخاطب متوجه میشه که اول باید فیلم رو ببینه و بعد پستت رو بخونه
    پاسخ:
    خب معمولا این اعلام خطر رو برای فیلم های جدید و روی پرده انجام میدن
    نه فیلم سال 95

    باز هم . خیلی ها هستند که اکران فیلم های ۸۰ رو هم ندیدن!
    در هر صورت باید بزنی چون امکان داره یکی بیاد که ندیده باشه
    پاسخ:
    باشه:)
    خداوندا این چندمین کامنت امشبم است؟ نسرین جان عصبانی نشو از دست من، من به خواندن وبت فعلن احتیاج دارم و هم چنین به اظهار نظر کردن :)

    لیلا حاتمی من را با فیلم "من" عاشق خودش کرد. بعد از کیف انگلیسی/آب و آتش/سالاد فصل و...خیلی وقت بود چنین بازی درخشان و متفاوتی ازش ندیده بودم. حالا در مورد بهنوش بختیاری عالی فیلم و طبعن داستان متفاوت و جذاب فیلم هم حرف نزنم بهتر است و بیشتر از آن روی امیر جدیدی هیچ تاکیدی نمی کنم چون ابدن بهش نگاه برادرانه ای ندارم :)
    پاسخ:
    این چهارمیشه:)
    و من چقدر بلاگر خوشبختی ام :)
    من با لیلا عاشق لیلا حاتمی شدم و با دلشدگان
    اونجایی که تصویرش مدام فیلتر می شد و .....
    و کیف انگلیسی هم که درخشان بود
    اما آب و آتش و سالاد فصل متوسط بودن به نظرم
    و بعد لیلا برای من افول کرد
    تا اینکه یکم تو  رگ خواب تونست راضی ام کنه
    بهنوش بختیاری و امیر جدیدی تو کدوم فیلم با لیلا حاتمی هم بازی بودن ؟

    اینجا استیکر نداره تا من خنده هایم را برایت بفرستم ولی تو این دو نقطه پرانتز را یک لبخند گل و گشاد فرض کن از خواندن پاسخ کامنتهایم :)
    لیلای فیلم "من" یک زن عصیانگر است. زنی که حتی نوع عصیانش فرق می کند. شبیه هیچ کدام از زنهایی نیست که در ادبیات یا فیلم ها و سریال های ایرانی نشانمان داده اند. جنس عصیان و خشمش مال پنجاه سال قبل نیست. گرفتار احساسات و اعتراض علیه یک مرد نیست عصیان او علیه جامعه است علیه خودش علیه زندگی، چیزی شبیه فیلم خانم اسلون که آنهم شاهکار قابل تحسینی است.  و البته دیدن هیچ کدام این فیلم ها راحت نیست. داستان چندان روان نیست. شخصیت ها ملموس نیستند. نمیشود با دوست و رفیق نشست و دیدش و از تجربه ی دیدنش راضی بود. اتفاقن دفعه ی اول شاید توی ذوق آدم بخورد که چرا اینطوری شد؟ اما دفعات بعدی که آن چارچوب های اولیه قضاوتت شکست لذت دیدنشان در تو رسوب میکند. انگار که یک هو یک بالن خیلی کوچک اکسیژن خالص تنفس کرده باشی،همانقدر کوچک،اما ناب و پر از ایده های تازه.
    پاسخ:
    :)

    پس لازم شد حتما ببینم فیلم رو

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">