گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

چرا موهایم را کوتاه کردم؟

چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۴۲ ب.ظ

هوالمحبوب

وقتی عروسی الی را سپری کردیم، هیچ مهمانی یا عروسی مهم دیگری در پیش نبود. روز شنبۀ همین هفته‌ای که گذشت یکهو تصمیم گرفتم بروم موهایم را کوتاه کنم. من همین طوری‌ام، یعنی یکهویی به سرم می‌زند یک کاری را عملی کنم و صبر هم ندارم که روی جوانب کار فکر کنم. وقتی نشستم روی صندلی، آرایشگرم گفت چه مدلی می‌خوای؟ گفتم پسرانه، کوتاهِ کوتاه.

اولش گفت نمی‌زنم. فردا روز بخوای عروس بشی چی؟ عصر مامانت میاد سراغم دعوام می‌کنه که چرا موهای دخترم رو اینجوری کردی. حیف موهای به این قشنگی و بلندی نیست؟

اولش خندیدم و گفتم گیتی جان محض یادآوری من سی و یک سال دارم، اختیار هرچه را هم که نداشته باشم، اختیار موهای سرم را که دارم!

بعد هم شما آرایشگرها یک پا جادوگرید، کچل هم که باشم شما بلدید روز عروسی، یک عروس زیبا با انبوهی موی بلوند تحویل داماد بخت برگشته بدهید.

قیچی که می‌خورد به موهایم، حلقه حلقه موی قهوه‌ای بلند روی موزائیک‌ها می‌ریخت. اولش دلم یک جوری شد، حس کردم، چه موهای قشنگی را از دست می‌دهم. اما بعد که کارش تمام شد، دستی به موهای پسرانه‌ام کشیدم و خندیدم. گفتم از این به بعد هر مراسمی برم نمی‌تونم پیراهن خوشگل بپوشم، باید کت و شلوار تنم کنم.

خندیدم و دست کشیدم به کلۀ سبک شده‌ام. به گَل و گردنم دست کشیدم و جریان هوا را حس کردم. کوه که رفته بودیم روسری‌ام را باز کردم و گذاشتم سرم هوا بخورد، چه لذتی داشت جریان هوا لا به لای موهای کوتاه شده‌ام.

حالا هر روز که دوش می‌گیرم یک ساعت زیر دوش با طرۀ موهایم ور نمی‌روم، یک ساعت با سشوار سر و کله نمی‌زنم. سر هر عروسی و مهمانی در به در آرایشگاه و موصاف کن و ویو و غیره نیستم. سرم را آب و شانه می‌زنم و راهی می‌شوم.

چقدر شب‌ها عذاب می‌کشیدم توی چلۀ تابستان با موهای تا کمر کش آمده. نمی‌دانستم کجای دلم بگذارم‌شان که کمتر گرمم کنند.

حالا صبح که بیدار می‌شوم کورمال کورمال دنبال کش و گیره و کلیپس نیستم. کلۀ گرد کم مویی دارم و گرما کمتر هلاکم می‌کند.

یک چیزی شبیه این:


  • ۹۸/۰۵/۰۲
  • نسرین

من و تجربه‌هایم

نظرات  (۳۲)

خب اینکه پسرانه نیست خیلی هم خوشگله :)
این مدل ها با رنگ های فامتزی خیلی باحال میشه 
ولی من هربار موهام کوتاه می کنم میشینم غصه می خورم 
هرچند که من شابد ۱۰ سال است موهام تا کمر است و جرات کوتاه کردن بیشتر ندارم 
اما در کل موی کوتاه در ابن شرایط گرونی ماسک مو شامپو ..بسیار هم عالی است و به صرفه است از نظر اقتصادی 
مبارک ات باشه ؛)
پاسخ:
پشتش کاملا پسرانه است ولی جلوش دقیقا همینه :)
اما موهای من بلوند نیست، قهوه‌ای طوره.
موهای منم تا کمر بود چند سال بود که کوتاه نمی‌کردم ولی دیگه امسال کودتا کردم.
نه من عادت به غصه خوردن برای موهام رو ندارم
چون فکر می‌کنم آدم در هر شرایط یمی‌تونه خوشگل باشه و حالش رو خوب کنه :)
آی گفتی:)
مرسی عزیزم
همیشه شاد باشین
پاسخ:
ممنونم :)
  • محمد فرهمند
  • دخترا هر کاری هم سر خودشون بیارند باز خوشگلند .
    پاسخ:
    خوشگلی کلا نسبیه به نظرم:)
  • محمد فرهمند
  • چه نسبی چه غیر نسبی. همه ی دخترا حتی زشت ترینشونم به نظر من زیبان.
    پاسخ:
    🙄
    موهای منم موقع عروسیم کوتاه بود، آرایشگرم یه دسته موی مصنوعی رو چنان پشت سرم به عنوان موی خودم تحویل ملت داد خودم فیلم و عکسا رو میبینم یادم میره مال خودم نیس :))
    موی کوتاه رو عشق است، حالش رو ببر. 
    پاسخ:
    دقیقا همین کار رو می‌کنن واسه همین می‌گم جادوگرن😁
    ای جانم
    ممنونم:) 
    مبارکه :)
    تنوع لازمه برخی اوقات 
    پاسخ:
    مرسی عزیزم
    بله دقیقا :) 
  • محمد فرهمند
  • این چیزی که شما فرستادید کامپیوتر در پیت بنده پشتیبانی نمیکنه و به صورت یه مربع نشون میده
    پاسخ:
    شکلک تعجب بود
  • محمد فرهمند
  • تعجب چرا ؟ تعجب داره ؟

    من پسرم دیگه. انگار پسر ندیدی تو عمرت

    پاسخ:
    بگذریم......
    یاد هدیه سال نو افتادم و گریه‌ای که اولین‌بار بعد خوندنش کردم. یکی از نتیجه‌گیری‌های من درباره دخترا اینه که هرچی موهاشون کوتاه‌تر باشه قدرتمندتر به نظر میاند. :) 
    نمونه‌هایی که باعث این نتیجه‌گیری شدند هم کسانی مثل معصومه دده‌بالا، شیرین عبادی، مهرانگیز کار و حضرت نسرین ستوده هستند.
    پاسخ:
    آخ آخ چه داستانی بود:)
    چه نتیجه گیری خوبی، دوسش داشتم. 
    حالا بگذریم از اینکه فک کردم حضرت نسرین با منی:)
    فک کنم می‌دونم چرا قدرتمند میشن 
    اما امان از موی بافته...
    نمی دونم چرا هر بار که موهام رو کوتاه می کنم حسرت بافتنشون هر لحظه همراهمه.
    پاسخ:
    من خیلی وقت بود که دیگه نمی‌بافتم.
    یعنی مامان حوصله‌اش رو نداشت اغلب. 

    واقعا یادم نیست آخرین بار کی موهامو کوتاه کردم... شاید ۹سال پیش...بلکم بیشتر...
    پاسخ:
    منم یه پنج یا شش سالی بود
    البته چند ماه پیش یکم قدش رو کوتاه کرده بودم
    منم دلم میخواست موهام رو پسرونه کوتاه کنم ولی مامانم نمیذاره و هی دعوا داریم که "یعنی من اختیار سر خودمم نباید داشته باشم اخه؟"
    البته الان فکر میکنم پسرونه بزنم از زیر روسری خوب نمی‌ایسته برام[خود را دلداری می‌دهد] :|

    + مبارکت باشه عزیزم :؟
    پاسخ:
    تو هنوز به سن قانونی مالکیت سرت نرسیدی :)

    نه چرا بد وایسه، من الان چادرم سر می‌کنم حتی، خیلی هم راضی ام

    مرسی گلم
    جناب عطار در این باب می فرمایند:

    زهی زیبا جمالی این چه روی است
    زهی مشکین کمندی این چه موی است
    ز عشق روی و موی تو به یکبار
    همه کون مکان پر گفت و گوی است
    از آن بر خاک کویت سر نهادم
    که زلفت را سری بر خاک کوی است
    چو زلفت گر نشینم بر سر خاک
    نمیرم نیز و اینم آرزوی است
    چه جای زلف چون چوگانت آنجا
    که آنجا صد هزاران سر چو گوی است
    برو ای عاشق دستار بگریز
    که اینجا رستخیز از چار سوی است...
    تو کار خویش می‌کن لیک می‌دان
    که کار او برون از رنگ و بوی است
    به خود هرگز کجا داند رسیدن
    اگر عطار را عزم علوی است

    یاد یک داستانی هم افتادم که اسمش یادم نیست، اما دختره موهای بلندش رو کوتاه میکنه از برای فداکاری برای عشقش! فکر کنم تو کتاب فارسی دبیرستان بود!!
    پ ن: مبارکه :)
    پاسخ:

    خوش آن که حلقه‌های سر زلف واکنی
    دیوانگان سلسله‌ات را رها کنی

    کار جنون ما به تماشا کشیده است
    یعنی تو هم بیا که تماشای ما کنی

    کردی سیاه زلف دوتا را که در غمت
    مویم سفید سازی و پشتم دوتا کنی

    تو عهد کرده‌ای که نشانی به خون مرا
    من جهد کرده‌ام که به عهدت وفا کنی

    من دل ز ابروی تو نبرم به راستی
    با تیغ کج اگر سرم از تن جدا کنی

    گر عمر من وفا کند ای ترک تندخوی
    چندان وفا کنم که تو ترک جفا کنی

    سر تا قدم نشانهٔ تیر تو گشته‌ام
    تیری خدا نکرده مبادا خطا کنی

    تا کی در انتظار قیامت توان نشست
    برخیز تا هزار قیامت به پا کنی

    دانی که چیست حاصل انجام عاشقی
    جانانه را ببینی و جان را فدا کنی

    شکرانه‌ای که شاه نکویان شدی به حسن
    می‌باید التفات به حال گدا کنی

    حیف آیدم کز آن لب شیرین بذله‌گوی
    الا ثنای خسرو کشورگشا کنی

    آفاق را گرفت فروغی فروغ تو
    وقت است اگر به دیدهٔ افلاک جا کنی

    جالبه که زلف در ادبیات عرفانی جایگاه خاصی داره، زلف و حالت‌های اون با حالت عاشق ارتباط مستقیم داره، یه روز وقت شد راجع بهش می‌نویسم. مرسی از این ابیات زیبا.
    +اسمش هدیه سال نو بود مال گی دوموپاسان، تو کامنت بهنام راجع بهش حرف زدیم.
    مرسی:)
    به به خیلی هم قشنگ شده مبارکه:)
    این یکی از آپشنهای پسراس که ازش خبر نداریم:))
    پاسخ:
    ممنونم :)
    شماها همین که مجبور نیستین حجاب کنین شیش هیچ از ما جلوترین:)
    آقا قدر بدونین این آپشن رو
  • صبورا کرمی🦄
  • خیلی خوشگل شده 😍
    کت شلوار نه. حتی بلوز و شلوار جین. خیلی عالی و قشنگه😊
    پاسخ:
    مرسی عزیزم :)
    آره همون بلوز و شلوار هم میشه پوشید
    آره، هدیه سال نو :)
    با کامنت بهنام هم سو هستم، و همچنین من هم اولین بار که خوندم تحت تأثیر قرار گرفتم..
    زلف و طره پریشان معشوق معمولاً به قلب عاشق گره میخوره و راهی برای رهایی عاشق نمی‌گذاره، به نظرم شاعران و ادیبان گذشته از تمثیل و تشبیه گیسوی بلند یار به دام عاشقی استفاده میکردن، چون بندی که بر پای مرغ می نهند!
    منتظریم به خواندن آن پست که حال وعده دادید، پیرامون نقش زلف در ادبیات فارسی :)
    پاسخ:
    آره فکر می کنم هممون یه حس و حال مشترک داشتیم.
    دام هم بود و گاهی وسیله‌ای برای عروج عاشق
    منتظرم فعلا شما مرگ در آند رو تموم کنین 
    چی شد برادران؟ 
  • محمود بنائی
  • حالا کوتاه کردن مو عیبی نداره ولی خواهش میکنم به سرتون نزنه یکوقت کچل کنین. این هفته خیلی ها با این مقوله آرایشگاه درگیر بودن حتی خودم هم میخواستم راجع به رحیم بامبول و آرایشگاه کرکثیفش بنویسم.
    پاسخ:
    گاهی اوقات به سرم می‌زنه راستش، به نظرم تجربه باحالی باشه😁
    ولی مامانم قطعا شرحه شرحه ام می‌کنه :)
    من ندیدم اونایی که با این مقوله درگیرن. 
    رحیم بامبول:)
    بنویس منتظریم
  • روناک رخساری
  • این که پسرونه نیست. خوشگله
    من یه بار کاملا پسرونه زدم چند ماه پیش. هنوز هم بلند نشده درست و حسابی :))
    پاسخ:
    خب عکسی که گذاشتم عین واقعیت نیست، شبیه واقعیته. مبارک باشه
    اخرین باری که موهام رو در این حد کوتاه کردم سال کنکورم بود. من کلا موی بلند دوست دارم و هر وقت موهام رو کوتاه کردم با اینکه خیلی بهم میاد، افسردگی گرفتم!
    پاسخ:
    منم چند سال بود که مقاومت می‌کردم ولی به این نتیجه رسیدم که حال خوبم مهمتر از موی بلنده، چون واقعا اذیت می‌شدم تو گرما.
    من اصولا به چیزی وابستگی عاطفی ندارم:) 
    چه غم انگیز که بعضیا فکر میکنن حتی در مورد مسئله ای مثل مو هم باید برای دیگران تصمیم بگیرند
    و چه خوشحال کننده که جسارت تجربه های جدید، حتی در حد همین مو رو داشتی و بهشون این اجازه رو ندادی
    پساپس مبارکه :)
    پاسخ:
    والله همینو بگو.
    من بعد از چندین سال منفعل بودن، چند ساله که جسورتر شدم:)
    ممنونم سایه جان:) 
    من در حال اتمام کتاب هستم، و فکر کنم فردا تموم کنم! این برای من که سالهای اخیر از کتاب فاصله گرفته بودم و تمرکز برای مطالعه نداشتم مثل یک معجزه بود! همیشه دلم میخواست قلم یوسا رو بخونم ولی فرصت نبود مثل همیشه، و مرگ در آند حتی منو با ادبیات آمریکای لاتین بعد از ناامید شدن از صد سال تنهایی مارکز هم آشتی داد..
    هر زمان که شما بفرمایید پستی در این باره می نویسم.
    شعر بعداً نوشت کامنت  قبل هم زیبا بود :)
    پاسخ:
    منم یوسا خوانی رو تازه شروع کردم، بعدش سوربز و گفتگو در کاتدرال رو تو برنامه دارم. پس بانی خیر شدم:)
    من فردا پست رو می‌نویسم پس. صد سال تنهایی هم اون شاهکاری که می‌گفتن نبود برای من:)
    آره اتفاقی دیدمش گفتم براتون بنویسم، فکر نمی‌کردم دوباره برگردین و بخونین
    هر دو نسرینید اما این کجا و آن کجا. در ضمن توی این پست همه رو گول زدی و آخرشم نگفتی چرا کوتاه کردی. یهو که نمیشه :)
    چرا قدرتمندند؟
    پاسخ:
    حالا تاکید هم نمی‌کردی من خودم رو در حد و اندازه نسرین ستوده نمی‌دیدم :|
    گول زدم؟
    مو کوتاه کردن که دیگه نیاز به مقدمه و دلیل خاص نداره. 
    به نظرم یکی از دلایلش اینه که چون مو نسبت مستقیمی با زیبایی داره، زنی که حاضره از موی سرش بگذره پس خیلی راحت تر می‌تونه از بخشی از زنانگی اش که دست و پا گیره چشم‌پوشی کنه و یه جورایی مقدمه است برای شروع کارهای جسورانه. چون همون‌طور که خیلی از خانم‌ها اشاره کردن در همین پست، به راحتی حاضر نیستن از موی بلندشون چشم‌پوشی کنن. 
    حالا که این‌طور شد باید بیشتر تاکید کنم که حتی خیلی از مردا هم به گرد پای ایشون نمی‌رسند از جمله خودم‌.
    ما هم دنبال دلیل خاصی نبودیم تا وقتی که عنوان نوشتت رو دیدیم و این سوال برامون ایجاد شد که واقعا چرا باید یکی یهو موهاش رو کوتاه کنه؟؟؟
    تحلیل جالبیه. 
    پاسخ:
    قطعا

    دلایلم رو تو متن گفتم، منتها تو قانع نشدی. 

    من آرزومه موهامو کوتاه کنم ولی وقتی فکر میکنم با این حجم مو و اون شدت فرفری چه عذابی رو باید تحمل کنم پشیمون میشم .دو سه ماهیه تصمیم گرفتم موهامو رنگ نکنم فقط تصور کن الان موهای من چه شکلیه پایینش دکلره اس و زبر زبر یه کم بالاتر رنگه و زبر و بالای بالا سفید و طبیعی و مواج😑 ولی جرات کوتاه کردن ندارم.
    موی لختم آرزوست
    پاسخ:
    خب با این تفاسیری که کردی، کوتاه کنی که مرتب تر خواهد بود نه؟
    من موی فر و مجعد اصلا از نزدیک ندیدم بنابراین با مصائبش آشنا نیستم
    همۀ تیر و طایفه مون موهاشون صاف و طبیعیه:)
    ای جانم
    خیلی ها هم میرن هزینه میکنن که موهاشون فر بشه
    یه چهار پنج سانتی بلندتر بشه حتما کوتاهش میکنم .فقط انقدری بشه که بشه بستش😑
    پاسخ:
    به نظرم به بستن فکر نکن، یه باره کوتاه کن و راحت شو و لذتش رو ببر
    سلام
    بسیار کار به جا و درستی کردی  مث خودم

    به موهایش نگاه می کند و افسوس می خورد :)
    پاسخ:
    سلام
    چه عجب شیرین بانو
    خوش اومدی جان دلم

    ای جانم خب یه فکری به حالشون بکن :)
    فدای تو عزیز دل
    تو فکرشون هستم 😉
    پاسخ:
    قربانت😘😘😘
    اوووو تو هم رفتی کوتاه کردی؟ 
    تو پنج شش سال به کمرت رسید؟ 
    ایول بابا 

    من که موهام کلا بلند نمیشه :( بلندش میشه کوتاه بقیه :/ 
    من اولش کمپلت پسرونه بود یعنی جلو موهامم کوتاه بود الان رسیده رو ابروم 

    خودمو بگردم که کسی نیست بخواد اسیر زلفم بشه شایدم چون زلف ندارم کسی اسیر نمیشه 🤔😐

    سلام نسرین طولانی نویس
    پاسخ:
    آره رشد موهای من خیلی خوبه
    نه اینکه آخه من از هر تار زلفم صد تا اسیر و وآله و شیدا آویزونه
    یه نفرم استخدام کردم کشته مرده ها رو پشته کنه:(
    سلام پاییز کوتاه دوست:) 
    البته نه در مو 
    آه خدا از آرزوها و رویاهام موی بلنده که خوب اونم حواله ی قبرستونه مثل بقیه ی آرزوهام :/ غیر از مشهور بودن :| (دوست داشتم مشهورِ محبوب می بودم اما شدم مشهورِ چی؟ انگشت نما!) :((

    خو تو نشستی کلی از زلف و عشق و عاشقی نوشتی دیگه :)
    پاسخ:
    لووووس
    کجات انگشت نماست آخه
    کجاش عشق و عاشقی هست آخه:) 
    همونجا که همممممه ی دخترها میگن اولش ازت بدمون میومد 
    همممممه ی دخترها میگن فکر نمی کردیم اینجوری باشی 
    همممممه ی آدمها میگن گاهی خیلی خوشی گاهی خیییییییلی ناراحت و ساکت 
    بهم میگن صورتیه رو خوردی یا بنفش رو؟ سرخوشی امروز 
    چرا ازدواج نمی کنی 
    ایشالا خوشبخت بشی 
    حتما خودت سخت می گیری 
    بیا این داداش بیکارمون را با یه بچه شوهرت بدیم 
    یا این داداش سه بار ازدواج کرده مون رو 
    یا آلبند نمدونم چی رو فقط یه چیزی به گوشت می خوره و اصلا زنگ نمیزنه! 
    یا طرف شمارتو قیافتو آمارتو سرکار می گیره بعد زنگ میزنه خونه دوباره همونا رو می پرسه بدون یه کلمه اضافه و بعد میگه بذارید با پسرم مشورت کنم! 

    اونجایی که میگن تو باید صیغه شی تا حالت خوب شه! 
    یا یا یا 
    کلمات:  بیکار بچه دار و صیغه و سه طلاق را ستاره دار کن 
    پاسخ:
    این حرفها چیز ینیست که فقط راجع به تو زده شده باشه
    اینو خیلی ها دربارۀ ماها میگن
    برداشت آدم ها از ما مهم نیست
    مهم خودمون هستیم که باید حال مون با خودمون خوب باشه
    بگذریم از یان قضاوت های تحقیر آمیز دیگران
    برای منم پیش اومده خیلی
    غصه نخور خواهری
    میگم که من دیشب رفتم مسجد و حالم بهتر شد بعدشم رفتم خرید 
    با خودم میگم دنیا انگار همینه و چیز دیگه ای نیست 
    فقط خدا کنه اون وقتهایی که حالمون بده خدا یه نگاه خوشگل بندازه بهمون که بتونیم تحمل کنیم و طاقت بیاریم 

    امروز خوبم 
    غصه نخوردم 
    مرسی نسرین خیلی خوبی :) 
    پاسخ:
    خدا رو شکر که به این نتیجه خوب رسیدی. جدا همینه و غیر از این نیست. باید سعی کنیم الکی خوش باشیم باور کن.
    مرسی از تو حال خوبت به تبریزم رسید :) 
    مبارکه :)
    انگار نه انگار که 28 مهر موهام رو پسرانه کردم، الان باز دردسر شب با موی بلند خوابیدن، دنبال کلیپس و کش گشتن باز با منه.!
    خواستم ضدحال بزنم و بگم این سرمستی موقته😂

    پاسخ:
    پاییز دیگه سخت نیست موی بلند
    این گرما بگذره حله

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">