گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

تبعیدگاه نارنجی رنگ‌مان

شنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ق.ظ

هوالمحبوب

پاییز فصل محبوبم نیست، روزهای کوتاه و شب‌های کشدار، کسلم می‌کند، خنکای هوا را دوست دارم، اما غروب‌های دلگیرش را نه. دوست دارم تا هوا جان دارد زندگی کنم و بعدش دیگر تمام شوم، من از عاشقان آفتابم، نور و گرمایش زنده‌ام می‌کند، عاشق رنگین‌کمانِ بعد از بارانم، وقتی خورشید از گوشۀ آسمان به من لبخند می‌زند.

دوست دارم تا پاهایم جان دارند، راه بروم و خسته نشوم، دوست دارم خنکای اول صبح روی پوستم بنشیند و گزگز سرما تنم را به رعشه بیندازد اما، همۀ زیبایی های جهان در یک فصل جمع نشده‌اند. نمی‌شود هم سرزندگی تابستان را داشت و هم خنکای پاییز را، نمی‌شود هم باران را بغل گرفت و هم خوررشید را.
اما یک چیز در پاییز هست که مرا وادار می‌کند دوستش بدارم، وادارم می‌کند که برای رسیدنش خوشحالی کنم، بی‌خیال تمام آهنگ‌های رعب‌آور اول مهر، بی‌خیال اول صبح از زیر لحاف گرم بیرون خزیدن، بی‌خیال خستگی‌های سر ظهر، چیزی در پاییز هست که عشق را در من به غلیان می‌آورد.
قسم می‌خورم که معلمی موهبت خداست و این موهبت سالهاست که انگیزۀ من برای زیستن شده است. شوق آموختن در کنار بچه‌ها، شوق زیستن در قامت یک معلم، شوق کشف و شهودی که تنها در چهاردیواری کلاسم رقم می‌خورد. این تلاش برای دانستن و آموختن، این عرق‌ریزان روح برای بالیدن و رشد یافتن، شگفتی‌های معلمی کم نیست. 
پاییز زیباست وقتی که معلم باشی، وقتی سراپا شوق و شور باشی برای دوباره ایستادن در چارچوب در کلاس و زل زدن به چشم‌های مشتاق بچه‌هات.
اهالی پاییز، پاییزتان مبارک

+این پست تقدیم میشه به فرشتۀ قشنگ
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • نسرین

خوشبختی های کوچک من

نظرات  (۲۰)

  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • عکس کلاس خودتونه؟ چرا پرده‌ش تیره هست؟ :-(

    پاسخ:
    بله عکس کلاس خودمه. پرده‌اش کرم رنگه، توی عکس اینجوری افتاده، یه کرم متمایل به شکلاتی یواش:)

  • مریــــ ـــــم
  • نسرین معلم های زیادی دورو برم بودن ولی تو یه چیز دیگه ای

    تو از تک تک کلماتت نسبت به مدرسه و بچه هات عشق میباره

    اینقد علاقت واقعی و عمیقه که به دل ماهم میشینه

    خداعمرت بده

    خداحفظت کنه برای خونوادت برای بچه هات و برای ما.

    پاسخ:
    امیدوارم، فقط و فقط امیدوارم معلم خوبی باشم و یه کوچولو تاثیرگذار.

    نمی‌دونم چقدر موفق بودم و هستم فقط میدونم که دارم تلاشم رو میکنم.

    کامنت تو کلی انرژی در رگ و پی من جاری میکنه دختر.

    اصلا حس خوبت از توی کلمات بهم می‌رسه.

    خدا دوستان خوبی مثل  تو رو حفظ کنه برای من و برای همه :)

    خوشا پاییز

    خوشا بوی کاغذ کاهی

    عطر دل انگیز نارنگی توی کیف

    لقمه نان و پنیر مادر

    و معلمی که همیشه لبخند دارد

    ...

    آغاز سال جدید تحصیلی رو تبریک میگم، امید که سالی پرامید، با خبرهای خوش، دانش آموزانی آرام و درس خوان، و دلی خوش و آرام داشته باشید :)

    + چالش: اسم معلم های اول تا پنجم دبستانتون رو یادتون میاد؟

    پاسخ من؛ به ترتیب خانم افشارنژاد مهربان، خانم موسوی مهربان، خانم یغمایی پرابهت و سخت گیر، آقای جمالی آرام، آقای سالخورده عزیز :)

    پاسخ:
    ممنونم:))


    اول: خانم دادبر، دوم خانم انگوری، سوم خانم بزمی، چهارم خانم آقازاده، پنجم خانم فرهنگ

    راستش به جز خانم آقازاده که یکم جوون بودن و یکم مهربون، بقیه شون خیلی معلم خوبی نبودن برام.
    من از معلمهای راهنمایی و دبیرستانم بیشتر عشق گرفتم 

    من خیلی معلمی دوست دارم ..واقعا بهترین شغل است 

    اما قسمتم نشد 

    پاسخ:
    منم تمام بچگی و نوجوانی عاشق وکالت بودم.
    دنیای عجیبیه.
    هنوزم یه بخشی از ناخودآگاهم گرایش داره به سمت وکالت.

    پس بیا جاهامون عوض کنیم :)

    پاسخ:
    اگه جامون رو عوض کردیم و راضی نبودیم چی؟ :)

    کاش میشد حداقل یه مدت واقعا جامون ور عوض میکردیم.
    شاید اون موقع این حسرته کمرنگ تر میشد

    راستش نمی دونم چه حسی بهش دارم

    یا ندارم؟ (منظورم اینه اصلا حسی دارم بهش؟)

    پاسخ:
    به نظرم لازمم نیست حتما حسی داشته باشی

    اخه تو چرا انقدر عشقی ؟ عزیزم *_*

    تو خیلی معلم خوبی هستی نسرین، و بهترین درس رو هم تدریس میکنی، ادبیات :)

     دوست داشتم شاگردت باشم، بعد تو هی برامون شعر بخونی هی ما کیف کنیم، فکر میکنم کلاس‌هات باید خیلی جذاب باشه :)

     

    + پاییزت مبارک جانم :*

    پاسخ:
    قربانت :)

    بهترین درس متاسفانه همۀ زمانش اختصاص به شعر خوندن و کارهای جذاب نداره:)
    کلی دستور زبان هم باید آموزش داد و این کار رو سخت می‌کنه
    ولی در کل ساعت های جذاب هم داریم در کنار هم

    آخه فصل تولدمه

    پاسخ:
    عزیزم
    پس دوستش داشته باش لطفا

    تو از بهترین معلم‌هایی هستم که می‌شناسم.

    پاسخ:
    لطف داری زهرا جان

    سلام اصلا همین الان از نارنجی خوشم اومد

    پاسخ:
    سلام
    خیلی هم خوب 
    خواهر من به حدی عاشق نارنجی هست که سیسمونی ایلیا رو نارنجی گرفت:)
    حالا نمیدونم منظور شما استعاره از پاییز بوده یا همون رنگ نارنجی. 

    موفق باشی نسرین عزیزم :)

    پاسخ:
    ممنونم ثریا جان

    چه حس خوبی داشت این پست .. خوش به حال دانش آموزاتون که معلمی مثل شما دارن :)

    پاسخ:
    ممنونم لنی عزیز
    امیدوارم که همین طور باشه و براشون معلم خوبی باشم. 

    نارنجیِ پاییز.

    من هر سال پاییز به شدت مریضم.... ولی واقعا جنگلها رو برای تنوع زنگهاش دوست دارم. کاش فرصتش پیش بیاد ببینی.

    تصور کن هزار رقم نارنجی با تونالیته های مختلف در کنار زرد و سبز چه غوغایی میکنن چه هنرمندانه پُز خالقشونو میدن

    پاسخ:
    تقریبا منم همین طور :(
    همین الان هم احساس سرماخوردگی دارم. 
    والله من سرسبزی جنگل رو سال‌هاست ندیدم، چه برسه به پاییرش:(
    امیدوارم قسمت بشه حقیقتا زیباست رنگ بازی پاییز

    سلام بانو، وقت بخیر

    هر فصلی حس های جالبی توش هست، یه مدت بهار و تابستون برام بهترین فصل بودند، الان یه چند سالیه بخاطر یه سری مسائل پاییز و زمستون رو بیشتر دوست دارم :)

    ان شاءالله شروع خوبی داشته باشید.

    پاسخ:
    سلام جناب منزوی
    کم پیدایین آقا 
    بله درسته، ولی برای من همیشه و همیشه بهار بهترین فصل ساله امیدوارم همیشه هم بهترین بمونه. 
    اما به هر حال پاییز و زمستان هم اجتناب ناپذیرند:) 

    درگیر یک سری امور هستم :)

    ان شاءالله بهار براتون همیشه بهترین باشه و همینطور دیگر فصل ها

    پاسخ:
    ان شالله که خیره
    ممنونم

    مبارک باشه خانم معلم :)

    پاسخ:
    ممنونم آقا هاتف:) 

    همون جمله ی اولت دقیقا حرف دل من بود... والا پاییز واسه منم همچین محبوب نیست... هوا که زود تاریک میشه دیگه آدم دل و دماغشو نداره کاری کنه!  

    پاسخ:
    مامان می‌گه تحمل کن، سه ماه دیگه زمستون میاد و روزها طولانی می‌شن:)

    معلمی فقط یک شغل نیست مطمئنا :)

    پاسخ:
    بله یه چیزی شبیه زندگی و عشق ورزیه:)
  • حامد سپهر
  • میگن که معلمی شغل نیست شوقه

    من این شوق رو تمام قد تو وجود شما میبینم و امیدوارم خیلی خیلی تو کارتون موفق باشین

    پاسخ:
    اونقدر ذوق زده بودم  برای اینکه برم دبیرستان حد نداشت:)

    ممنونم خیلی خیلی زیاد :)
  • فاطمه حیدری (رضوان)
  • عرض سلام

    و خداقوت

    چه کلاس تمیز و قشنگی

    کلاس های ما که افتضاح بود

    کثیف

    نیمکت های کهنه

    پاسخ:
    سلام
    خدا قوت به شما
    خدا رو شکر تنها حسن معلمی تو مدارس بالاشهر همینه :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">