گفتگوهای تنهایی

گفتگوهای تنهایی

سی و پنج سالگیِ یک معلم ادبیات در روستایی همین حوالی...

بایگانی

رسالت شما چیست؟

شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۴۸ ق.ظ

هوالمحبوب


تا حالا شده توی فضای بلاگستان، چیزی بخوانید، که بدجور به دلتان نشسته باشد؟ شده از یک پست مطلبی را یاد گرفته باشید؟ با کتابی، فیلمی، موزیکی آشنا شده باشید؟ ترفندی را آموخته باشید، آموزشی هر چند مختصر از یکی از بلاگر‌ها دیده باشید؟
خب طبیعتا پاسخ اغلب‌مان به این سوالات مثبت است. احتمالا بعد از اغلب این مطالب دلچسب، یک دمت گرم توی دل‌مان نثار نویسندۀ وبلاگ کرده‌ایم و راه‌مان را کشیده‌ایم و رفته‌ایم. بدون اینکه آن دمت گرم را برایش بنویسم، آن حس خوب را به گوش نویسنده رسانده باشیم.
توی دنیای واقعی هم همین است، گاهی لباسی را تن کسی می‌بینیم، دل‌مان را می‌برد، چهرۀ زیبایی را می‌بینیم که به دل‌مان می‌نشیند، رفتار شایسته‌ای از کسی می‌بینیم که تحسینش می‌کنیم، اما همۀ این حس‌ها را توی دل خودمان نگه می‌داریم. نمی‌رویم توی صورتش زل بزنیم و بگوییم، می‌دانستید که امروز خیلی زیبا شده‌اید، نمی‌گوییم این روسری چقدر زیباست، این لبخند چه به صورتت می‌آید. 
از مردهایی که توی تاکسی جمع و جور می‌نشینند که ما کنارشان احساس آرامش کنیم، تا حالا تشکر کرده‌ایم؟ از فروشنده‌هایی که وقتی ما را تنها و معذب حس می‌کنند و موقع پرو لباس از مغازه خارج می‌شوند تا ما راحت باشیم چه؟ از دختران و پسران دوچرخه سواری که شهر را زیبا می‌کنند چه؟ از کسانی که زباله‌هایشان را توی جوب پرت نمی‌کنند و مسیرشان را تا نزدیک یک سطل زباله دور میکنند چه؟
گاهی ما آدم‌ها به یک دمت گرم نیاز داریم تا دوباره انرژی بگیریم، گاهی چشم به راه یک کامنت پرمهریم از کسانی که دوستشان داریم، گاهی منتظریم که خوانده شویم، تایید شویم، نقد شویم. کیست که به محبت بی‌نیاز باشد؟ کیست که بنویسد و نیازی به بازخورد مخاطب نداشته باشد؟ 
دربارۀ رسالت یک بلاگر خیلی‌‌ها نوشته‌اند، از پیش‌نیازهای یک بلاگر، از مهارت‌های لازم برای یک بلاگر، اما آیا تا حالا به رسالت خودمان به عنوان یک مخاطب فکر کرده‌ایم؟ چرا اغلب پست‌های مهم، دغدغه‌مند، که نتیجۀ عرق‌ریزان روح نویسنده است، کم‌ترین بازخورد، کم‌ترین بازدید و کمترین لایک و کامنت را دارد؟ یعنی ما حاضر نیستیم برای خوراک فکری‌مان زمان اختصاص دهیم و حداقل واکنشی نسبت به آن نشان دهیم؟
نوشتن به هیچ عنوان آسان نیست، خوب نوشتن طبعا سخت‌تر هم هست، تخصصی نوشتن، هدفمند نوشتن، پرداختن به یک موضع جذاب به یک زبان همه فهم، از آن هم سختتر است. پس لطفا نسبت به بلاگر‌های سخت‌جان که هنوز چراغ بلاگستان را روشن نگه داشته‌اند بی‌تفاوت نباشیم. نوشتن را در هر رسانه‌ای می‌توان ادامه داد، اما ما وبلاگ را انتخاب کرده‌ایم، کاش طوری نشود که عطایش را به لقایش ببخشیم.


  • ۹۹/۰۳/۱۰
  • نسرین

از دغدغه هایم

نظرات  (۱۸)

  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • شاید چون گاهی نظر تخصصی نداریم، احساس می‌کنیم نوشتن مثلا "دست‌تون درد نکنه. مطلب خوبی بود. استفاده کردم." تکراری به نظر میاد.

    البته که نکته درستی رو اشاره کردی.

    پاسخ:
    می‌دونم چی می‌گی. ولی گاهی لازمه همین جملات رو بگیم.
    که طرف مقابل حس کنه مفید بوده.
    البته گفتن این جملات از کسایی مثل تو که می‌شناسم‌شون خیلی هم دلچسبه.
    فقط از کسایی که الکی و بدون خوندن پست میان این جمله رو میگن قابل قبول نیست.

    دمت گرم نسرین جان

    این پستت خیلی به دلم نشست

    اتفاقا من این خصلت رو دارم

    مستقیم تووی چشمهای طرف نگاه میکنم و از اون حس خوبی که بهم داده تشکر میکنم

    مثلا همین متن قواره بلند به دل نشست و نتونستم بهت نگم 

    پاسخ:
    ممنونم چه خوش انرژی:)

    منم اینجوری‌ام، خیلی راحت تعریف می‌کنم خوشبختانه

    اولا که دمتون گرم :)

    دوما که منم توی دوره دبیرستان یه دوستی داشتم که دقیقا همین حرفا رو بهمون میزد. یه بار یکی از استادهای ریاضیمون یه کیف رودوشی خیلی قشنگ با خودش اورده بود و همین دوستمون از دور بهش گفت خانوم چه کیف قشنگی دارین! ولی خانوم نشنید.

    بعد که بقیه بهش خندیدن و گفتن داری خودتو عزیز میکنی برا نمره، گفت هرچی میخواین بگین مهم اینه که خیلی حس خوبی بهم دست داد :)

    الان یاد اون افتادم با خوندن این پست

    پاسخ:
    به‌به اولین کامنت مانا :)

    دمش گرم، چه کار خوبی، من که ازم تعریف می‌کنن بچه‌ها کلی ذوق می‌کنم:)

    دمت گرم. :)

    یه جورایی تلاش برای بقاست.

    پاسخ:
    قربانت:)

    هووم، تلاش برای حفظ این ارتباط
  • محمدحسین قربانی
  • به نظرم یه بخشیش فرهنگی هست یعنی ما خیلی میانه ای با تعریف کردن از دیگران نداریم. به طور نسبی دارم میگم. البته چاپلوسی داریم اما انتقال حس مثبت نه. شاید کشورهای دیگه خیلی توی این زمینه بهترن.

    با کلیت حرف نوشتتون هم موافقم و دمتون گرم که دغدغه مند و خوب مینویسید:)

    پاسخ:
    من دربارۀ این امر تحقیق نکردم و نمی‌تونم قطعی حرف بزنم که ما بدیم و بقیه کشورا خوبن.
    به نظرم همه چیز نسبیه و چیزهای خوب رو میشه یاد گرفت.
    ممنونم شما لطف دارید.

    ممنون‌ بابت درس های این پست نسرین خانوم :)

     

     

    خیلی خوب نوشتی

    آفرین :)

    پاسخ:
    بابا درس چیه، صرفا یه دغدغه بود:)

    ممنون که خوب می‌خونی عزیزم

    من عادت کردم که کسی نخونتم این طوری راحت تر مینویسم🙃

    پاسخ:
    خب این عادت رو نباید داشته باشی
    می‌نویسیم که خونده بشیم دیگه

    یک وقت‌هایی فراموش می‌کنیم که وبلاگ‌نویسی یک رابطۀ دوطرفه است. یادمون می‌ره مخاطب هم یک سری وظایفی داره و حداقل وظیفه‌ش اینه که اگر خودش رو مخاطب می‌دونه، به شکل صحیح مطلب رو بخونه. و بعد هم اگر نظری داره، نظرش رو به شکلی صحیح بیان کنه. 

    یک وقت‌هایی مشکل بازدید پایین یا کامنت نداشتن پست نیست، یک وقت‌هایی کامنت نامربوط بدتر از صد تیر جنگیه که بشینه توی سینه‌ات.

    پاسخ:
    دقیقا.
    همونقدر یکه ما از خوندن یه پست خوب لذت می‌بریم، باید با کامنت درست نویسنده رو هم به اون لذت برسونیم.

    کامنت‌های بی‌ربط رو هم که دیگه نگوووو
    بدجوری رو اعصابن!

    اتتتتتتتتتفاقا یه خصلت اگه داشته باشم همینه که از زیبایی دیگران از خوش صدایی مهربونی دلنشینی و اینا تعریف می کنم :) 

    پاسخ:
    چه خصلت خوبی، باریکلا بر تو.
    ماچ به کله‌ات قشنگ خانوم😍

    خیلی وقتا بعضی کارا اونقدر به نظرمون تکراری میاد که یادمون میره از انجام دهنده اون تشکر کنیم و فکر میکنیم اون شخص وظیفه‌ش

    همین دو روز پیش از سنگکی سر خیابون بخاطر سنگکهای خوبی که میپزه تشکر کردم حالا ما سالهاست که ازش نون میخریم ولی یادآوری بعضی چیزا لازمه

    ممنون از یادآوری شما:)

    پاسخ:
    اما به قول یه دوستی، سکوت‌مون دربرابر خوبی‌ها نمی‌دونم چرا هیچ وقت تکراری نمیشه.

    چه خووب
    دم شما گرم:)

    تشکر. مطالب تون مفید بوده و هست. اما مطمئن باشید گاهی همون ادمی که براش مطلب تون مهم بوده، صریحا این فایده‌مندی و بهره‌مند شدن رو بیان نمیکنه. به هزار دلیل :) 

     

    یازهرا (س)

    پاسخ:
    دقیقا هدف پست همین بود که بیاییم و بیان کنیم به یک‌دلیل.


  • لافکادیو ‌‌
  • دمت گرم.

    پاسخ:
    دم شما نیز هم:)

    یادمه یه بار یه پست نوشتم گفتم شدیدا به تعریف شنیدن از خودم نیاز دارم...

    تنها چیزی بود که حالمو خوب میکرد اون زمان...

     

    گاهی با یه تعریف کوچیک ادم  کلی انرژی میگیره

    پاسخ:
    دقیقا همینه، خیلی‌هامون نیاز داریم به شنیدن تعریف‌های هر چند کوچیک.
  • مرضیه مهدوی فر
  • دمت گرم نسرین بانو:)

    پاسخ:
    دم شمام گرم :)
  • محمود بنائی
  • دینگ دینگ، چراغ بلاگتون روشن :) 

    پاسخ:
    سلامت باشی:)

    می‌دونی نسرین، گاهی هم پستی رو می‌خونیم که خیلی خوبه اما پتانسیل کامنت‌دادن نداره. نمی‌دونم منظورمو متوجه میشی یا نه. من خیلی از پست خوشم اومده، ازش یاد گرفتم، یا حالمو خوب کرده. اما نمی‌دونم چی برای نویسنده‌اش بنویسم. مثلا امروز یک‌پست خوندم که به‌ نظرم فوق‌العاده بود. ولی سکوت کردم و از اون‌وبلاگ خارج شدم. چون فکر‌ می‌کردم دیگه مدش رفته که بیایم زیر یه پست بنویسم: خوب بود، قشنگ بود، بسیار عالی بود... این‌چیزا اوایل دهه‌ی نود جواب می‌داد. الان تصنعی و کلیشه‌ایه. 

    به نظرت برای پست‌های این‌چنینی که مفید و معرکه هستند ولی پتانسیل کامنت‌گذاشتن ندارند‌ چجوری واکنش نشون بدیم و چجوری ابراز کنیم؟

    پاسخ:
    من الان یه فکری به ذهنم رسید برای این پرسش خوب تو.
    من معمولا می‌گم اجازه می‌دین که پست رو در فضای مجازی بازنشر کنم؟
    این پرسش یه جور قدردانی از نویسنده است و در عین حال  حس خوبی بهش می‌ده.

    فکر خوبیه. ممنون بابت پیشنهادت:)

    پاسخ:
    :)

    چقدر این حرف ها حرف های من هم بود!

    و چقدر این دغدغه ها دغدغه های من هم بود!!

    برای خوندن بلاگرهای خوب باید وقت گذاشت، سر حوصله و کلمه به کلمه باید نوشید تا سیراب شد از معرفت..

    اینجا آدم لذت میبره از واژه ها، و به یاد آدم میاره که بعضی ها برای نوشتن خلق شدن، و تو باید بخوانی شان...

    خوشحالم که روزگاری چند با اینجا آشنا شدم و با واژه هاش زلف گره زدم...

    پاسخ:
    حرف دل هممون هست، همه کسایی که برای نوشتن دغدغه دارن.
    ممنونم شما همیشه به من و کلماتم لطف دارید:)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">